Sok z gorzkiego melona zapobiega rozwojowi raka trzustki

Badanie przeprowadzone przez University of Colorado, opublikowane w Carcinogenesis ukazuje, że sok z gorzkiego melona uniemożliwia komórkom rakowym metabolizm glukozy, przez co odcina im dopływ energii. Pozbawione energii, komórki nowotworowe umierają.

- Trzy lata temu, naukowcy udowodnili pozytywny wpływ soku z gorzkiego melona na komórki raka piersi, ale tylko w szalce Petriego, czyli w badaniu laboratoryjnym. My poszliśmy o krok dalej. Użyliśmy soku, który przez mieszkańców Azji już od dawna spożywany jest w dużych ilościach. Udowodniliśmy, że oddziałuje on na proces metabolizmu glukozy i może ograniczyć dopływ energii do komórek raka trzustki, zabijając je - stwierdził dr Rajesh Agarwal, współzałożyciel programu Cancer Prevention and Control w CU Cancer Center i profesor w Skaggs School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences.

W swoim projekcie dr Agarwal posłużył się wynikami wcześniej przeprowadzonych prac. Udowodniono, że cukrzyca może zapowiadać raka trzustki, a sok z gorzkiego melona ma wpływ na cukrzycę typu II. Wiadomo też, że gorzki melon od wieków jest używany w lokalnej medycynie Chin i Indii w celu leczenia cukrzycy.

Podążając tym tropem, dr Agarwal wraz ze współpracownikami zastanowili się, co się stanie, jeżeli pominą fakty dotyczące cukrzycy i bezpośrednio zbadają połączenie między gorzkim melonem a rakiem trzustki.

Rezultat przedstawia się następująco: pod wpływem soku, zachodzi zmiana w metabolizmie komórkek raka trzustki oraz następuje aktywacja kinazy białkowej aktywowanej przez AMP (ang. AMP-activated protein kinase). Enzym ten oznacza niski poziom energii w komórkach.

Gorzki melon reguluje również wydzielanie insuliny przez komórki beta znajdujące się w trzustce. Po przebadaniu kultur komórkowych okazało się, że myszy narażone na raka trzustki, które były karmione gorzkim melonem, miały o 60 procent mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania, niż osobniki kontrolne.

- To fascynujące odkrycie - mówi dr Agarwal. - Wiele naukowców stara się wynaleźć innowacyjny lek, który hamowałby umiejętność komórek nowotworowych do zaopatrywania się w energię. A tutaj mamy naturalny składnik, który działa dokładnie tak, jak tego chcemy.

Komentarze do: Sok z gorzkiego melona zapobiega rozwojowi raka trzustki