Sok z buraków poprawia wyniki sportowe i wpływa pozytywnie na układ krążenia

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Kansas State University i opublikowane w Journal of Nitric Oxide, Biology and Chemistry wykazało, że napój ma również właściwości wspomagające funkcje życiowe u osób cierpiących na choroby serca.

Poprawa sprawności

Wcześniejsze badania, prowadzone przez ten sam zespół, zostały opublikowane w 2013 r. w czasopiśmie Physiology. Dowiodły one, że z powodu wysokiej zawartości azotanów, sok z buraków poprawia przepływ krwi do mięśni, które są zaangażowane w ćwiczenia. Tym samym zwiększa ich natlenienie.

W nowym badaniu, naukowcy odkryli, że po wypiciu soku z buraków, uczestnikom eksperymentu przepływ krwi do mięśni szkieletowych przyspieszył o 38%. Szczególnie dobrze wypłynęło to na  mięśnie, które są używane w czasie sprintu. Zazwyczaj są one mniej natlenione niż inne mięśnie szkieletowe.
Przyspieszony transport tlenu może być wystarczający, aby poprawić jakość życia pacjentów chorych na serce.

Niewydolność serca jest chorobą, w której transport tlenu do poszczególnych tkanek, w szczególności mięśni szkieletowych, jest osłabiony. Zmniejsza to wydolność fizyczną i ruchomość rąk i nóg – powiedział Poole

Naukowcy rozpoczęli właśnie testy kliniczne, aby przetestować działanie soku na pacjentach. Badanie jest przeprowadzane we współpracy z Uniwersytetem w Exter i jest refundowane przez Narodowe Instytuty Zdrowia.

Poprawa prędkości, wytrzymałości i mocy

Dlaczego sok z buraków ma tak znaczący wpływ na przepływ krwi? Odpowiedź tkwi w dużej koncentracji azotanów. Rzeczywiście, jedynie 70 ml soku zawiera taką samą ilość azotanów jak 100 g szpinaku.

W ciele azotany są przetwarzane w azotyny, które chronią naczynia przed uszkodzeniami. Azotyny są ostatecznie przetwarzane w tlenek azotu, który rozszerza naczynia i tym samym zwiększa przepływ krwi. Komórki mięśniowe produkują większą ilość energii i pracują dłużej bez zmęczenia, ponieważ dostarczana jest większa ilość tlenu.

Sok z buraków poprawia szybkość i wytrzymałość u sportowców. Na przykład jedno badanie ujawniło, że sportowcy, którzy pili sok z buraków zużywali 19% mniej tlenu i mogli trenować o 17% dłużej. Odkryto, że konsumpcja soku z buraków nie tylko szybkość, ale też wydajność energetyczną.

Zuzanna Kućma