Rak trzustki: nie jedna, a wiele chorób

Ten groźny i śmiertelny nowotwór właśnie odkrywa jedną ze swoich wielu tajemnic i pozwala tym samym na zastosowanie odpowiedniego dla każdego pacjenta leczenia. 25 października, australijscy naukowcy ogłosili na łamach prestiżowego magazynu naukowego Nature, że poprzez sekwencjonowanie genomu ponad stu guzów złośliwych trzustki odkryli tysiące mutacji powodujących choroby.

Okazuje się więc, że każdy z tych nowotworów powoduje zupełnie inną chorobę, która wymaga odmiennego leczenia.

Mimo ciągłego postępu w medycynie, rak trzustki nie daje dobrych prognoz już od blisko 50 lat. Jest bardzo groźny, bo jego objawy pojawiają się dopiero w zaawansowanym stadium choroby, i nie reaguje dobrze na chemioterapię. We Francji, rak trzustki jest przyczyną 2 500 zgonów rocznie, najczęściej w kilka miesięcy po postawieniu diagnozy.

Setka australijskich naukowców z profesorami Seanem Grimmondem i Andrew Biankinem na czele znalazła wreszcie przyczynę braku efektów terapii. Jest nią zróżnicowanie genetyczne każdego nowotworu, który wymaga zastosowania odpowiedniego dla każdego z pacjentów leczenia.

Porównując genom 142 złośliwych guzów do zdrowej tkanki trzustki, naukowcy odkryli ponad 2 000 różnych mutacji genetycznych. Z całą pewnością mutacje w genie KRAS są obecne w 90% przypadkach zachorowań, ale badacze mówią także o tysiącach innych, odnalezionych w 1-2% przypadków.

Według profesora Grimmonda z Instytutu Biologii Molekularnej Uniwersytetu w Queensland, to odkrycie pozwala na zastosowanie bardziej skutecznego leczenia.

Zróżnicowanie genetyczne tzw. raka trzustki pokazuje, że nie jest to jedna, ale wiele różnych chorób, a osoby, u których się go stwierdza, mogą wymagać zupełnie odmiennego dla każdej z nich leczenia.

Profesor Biankin z Centrum Onkologii Kinghorn w Sydney zgadza się z tym i dodaje, że dostosowane leczenia do różnych odmian genetycznych nowotworu stanowi wyzwanie dla dzisiejszej medycyny.

To odkrycie może okazać się decydujące dla leczonego obecnie jedynie za pomocą chemioterapii raka trzustki, bo zareagować na niego może mniej inwazyjne, ale skuteczne leczenie.

Komentarze do: Rak trzustki: nie jedna, a wiele chorób (12)