Pyton tygrysi, interesujący krok w walce z chorobami serca?

Pewien impunujący gad, czyli pyton tygrysi (Python molurus) zainteresował ostatnio badaczy amerykańskich z uniwersytetu w Colorado. Ich badanie, opublikowane w przeglądzie naukowym Science, sugeruje, że ten gatunek węża, jeden z największych na świecie, może pomóc w opracowaniu nowych leków pozwalających walczyć z chorobami serca u ludzi.

Dlaczego pyton tygrysi jest tak wyjątkowy?

Pyton tygrysi – nazwa ta nie jest przypadkowa, ponieważ wąż ten może osiągnąć dziewięć metrów długości i ważyć aż do 90 kilogramów. Jest on w stanie połknąć całą łanię albo nawet aligatora.

Gad ten wydziela kwasy tłuszczowe, które mają prawdziwe znaczenie dla zdrowia serca. W rzeczywistości, już wcześniejsze badania pokazały, że masa serca pytona tygrysiego wzrasta o 40% w ciągu 24 godzin – 72 godzin po połknięciu wielkiego posiłku (typu łania w całości, na przykład).

Dodatkowo, metabolizm tych węży również wzrasta czterokrotnie, natychmiast po pochłonięciu ofiary wielkich rozmiarów. Pytony, które mogą pościć przez jeden rok nawet, bez żadnego uszczerbku na zdrowiu, w dodatku, mają serce prawie dwukrotnie większe po posiłku.

A ponieważ ten wzrost masy mięśnia sercowego jest podobny do wzrostu masy mięśnia sercowego u niektórych sportowców, badacze oceniają, że przebadanie serca pytona tygrysiego może w sposób znaczący pomóc w poszukiwaniach, które mają na celu poprawę zdrowia serca ludzkiego.

Dlatego też zespół naukowców z uniwersytetu w Colorado, pochylając się bliżej nad tymi potężnymi gadami, stwierdził, że pytony produkują duże ilości trójglicerydów po połknięciu posiłku. A dokładniej mówiąc – aż 50 razy więcej niż normalnie. Te kwasy tłuszczowe stanowią główny element pozwalający tworzyć tłuszcze oraz oleje naturalne.

Serce w dobrym zdrowiu pomimo tłuszczów

Ale najbardziej zaskakujące było to, jak stwierdzili badacze amerykańscy, iż te tłuszcze, mimo że obecne w ogromnych ilościach, nie pozostawiają po sobie żadnego śladu, żadnego złogu, w sercu gadów.

Badacze podkreślają również, w swojej publikacji, iż mogli zmierzyć wzrost poziomu pewnego enzymu, który jest dobrze znany pod nazwą dysmutazy ponadtlenkowej. Enzym ten znany jest z tego, że ma bardzo silne działanie ochronne dla serca, włączając w to także serce człowieka.

Aby przeprowadzić swoje badania, naukowcy najpierw wstrzyknęli płyn odtwarzający skład podobny do składu plazmy krwi u pytonów w trakcie trawienia, do organizmów pytonów będących na czczo. Po takim zastrzyku, stwierdzono u tych węży bardzo wyraźny wzrost mięśnia sercowego, a także pojawienie się wskaźników dobrego zdrowia serca.

Później, powtarzając tę samą operację, na myszach tym razem, badacze zaobserwowali te same efekty na poziomie serca, wraz z bardzo wyraźnym wzrostem jego rozmiaru.

Korzystne powiększenie serca

Odkryliśmy, że pewna kombinacja kwasów tłuszczowych może mieć korzystne działanie na wzrost serca u organizmów żyjących,
jak wyjaśnia pani Cecilia Riquelme, główna autorka tego badania. Teraz będziem próbować zrozumieć mechanizm, który stoi za tym procesem na poziomie molekularnym. Mamy nadzieję, że nasze rezultaty pozwolą stworzyć nowe lekarstwa na choroby sercowo-naczyniowe u ludzi.

Jeśli więc nawet choroby mogą prowokować pogrubienie mięśnia sercowego oraz zmniejszenie komór serca, co wynika z faktu, iż serce pracuje ciężej, aby pompować krew, powiększenie serca wynikające z żywiołowych ćwiczeń fizycznych jest natomiast bardzo dobrą rzeczą, podkreśla pani Leslie Leinwand, profesor biologii z uniwersytetu w Koloradu, która kierowała tymi badaniami.

Wiele osób nie jest w stanie wykonywać ćwiczeń fizycznych z powodu choroby serca, mówi ta specjalistka, dodając jeszcze, iż dobrze by było opracować leki mogące zwiększyć wzrost komórek serca u tych chorych.

Komentarze do: Pyton tygrysi, interesujący krok w walce z chorobami serca?