Białka wyprodukowane i zoptymalizowane tak, żeby uciszały różne szczepy wirusów grypy, zostały właśnie opracowane i przedstawione przez naukowców amerykańskich. Rezultaty eksperymentów są na razie bardzo wstępne, ale mimo to stanowią bardzo interesujący trop dla dalszych badań. Być może, w przyszłości uda się zapobiegać epidemiom grypowym, także tym najbardziej śmiertelnym.

O tym, że grypa nie jest niewinną chorobą, wiemy już od dawna, a ostatnie lata potwierdzają tylko, że infekcja ta może powodować poważne światowe epidemie.

Przykładem może byc wirus ptasiej grypy (H5N1) z 2003 roku, który podniósł poziom śmiertelności do blisko 60%. Na szczęście, wirus ją wywołujący nie ma możliwości przenoszenia się z człowieka na człowieka, a zarażenie jest możliwe jedynie w przypadku bliskiego kontaktu z zainfekowanym ptactwem.

W następnej kolekności w 2009 roku pojawiła się grypa typu A (H1N1), znana również jako "grypa świńska" lub "grypa meksykańska". Choroba ta okazała się bardzo zaraźliwa, gdyż zakończyła życie "zaledwie" 17 000 osób na całym świecie. Zaledwie, ponieważ zwykła grypa sezonowa może zabić ponad 35 000 ludzi każdego roku, w samych tylko Stanach Zjednoczonych.

Jednakże, prawdziwa panika zaczęła się w 2011 roku, kiedy to dwa zespoły badawcze (z Holandii oraz ze Stanów Zjednoczonych) opracowały, zupełnie niezależnie od siebie, wirusa ptasiej grypy H5N1, który stał się zaraźliwy u ssaków, a dokładnie u fretek.

Panika była uzasadniona, ponieważ fretki są ssakami – modelami laboratoryjnymi odzwierciedlającymi przebieg transmisji wirusa grypy u człowieka. W związku z tym, naukowcy zaczęli się zastanawiać nad nowymi rozwiązaniami terapeutycznymi, na wypadek gdyby sama natura zdecydowała się stworzyć równie zabójczego wirusa.

Badaniom takim oddał się między innymi zespół z Uniwersytetu Stanowego w Michigan, który stworzył proteiny zdolne do namierzania kluczowych regionów wirusów wielu odmian grypy, a w tym i wariantów H5N1 oraz H1N1.

Rezultaty tego badania zostały opublikowane w przeglądzie naukowym Nature Biotechnology.

W swoich poprzednich badaniach naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Michigan posłużyli się programem komputerowym, aby opracować proteiny zdolne do blokowania aktywności wirusa. Proteiny te miałyby być w stanie wiązać się z tymi miejscami wirusa, które bardzo ewoluują i tym samym sprawiają, że opracowanie skutecznego leku jest niezwykle trudne.

W swojej nowej pracy badacze amerykańscy dopracowali ten system, tworząc skuteczniejsze molekuły. Aby dotrzeć do takich rezultatów, naukowcy posłużyli się fragmentami DNA.

Fragmenty te zostały podzielone tak, że badacze dysponowali milionami wariantów ich protein. Po identyfikacji, wybrano te najskuteczniejsze, aby zobaczyć, które mutacje będą najbardziej korzystne. Zasada terapeutyczna tego odkrycia polega na podawaniu tych protein do zainfekowanych komórek na łonie których, proteiny te neutralizują wirusa grypy.

Najciekawsze jest to, że białka te namierzają różne szczepy wirusowe, włączając w to także niektóre epidemiczne postaci najbardziej śmiertelnych odmian grypy. W ten sposób, jedyne lekarstwo terapeutyczne miałoby szerokie spektrum działania.

Jest to na razie wstępne badanie, dlatego na pewno nie doczekamy się skutecznego lekarstwa z dnia na dzień. Jednakże prace te rzucają światło na nowe ścieżki, które należy przemierzyć, aby znaleźć ostateczne rozwiązanie terapeutyczne. Jeżeli się to uda, będziemy mieć do dyspozycji swoiste antidotum zdolne do kontrolowania najbardziej niebezpiecznych odmian grypy.

Przypomijmy jeszcze, że blisko wiek temu grypa hiszpańska zabiła od 30 000 000 do 100 000 000 (w zależności od źródła) osób na całym świecie, podczas gdy naukowcy przestrzegają, że zabójcza siła wirusa H5N1 ma być jeszcze większa.

Komentarze do: Przełom w badaniach nad wirusem grypy! Odkryto ostateczny lek przeciwko różnym szczepom wirusowym?