Probiotyki zmniejszają ilość tłuszczu gromadzącego się w wątrobie

Stłuszczenie wątroby to pierwszy etap w chorobie NAFLD, która ma bezpośredni związek z cukrzycą i otyłością. Z problemem zmierzyli się hiszpańscy naukowcy, którzy odkryli, że miesięczne zażywanie probiotyków pozwala zmniejszyć akumulację tłuszczu w wątrobie.

Rozwój choroby skorelowany z otyłością

Cukrzyca i otyłość to schorzenia, które dotyczą już kilku milionów ludzi na całym świecie. Stały się poważnym problemem zdrowotnym, między innymi z powodu tłuszczu, nadmiernie zgromadzonego w naszych wątrobach. Choroba, nazywana inaczej niealkoholowym stłuszczeniowym zapaleniem wątroby (NAFLD, ang. nonalcoholic fatty liver disease) może wystąpić w każdym wieku i doprowadzić nawet do marskości organu.

Lecznicze mikroorganizmy

Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie wykazali, że trzydziestodniowa terapia bakteriami probiotycznymi to wielki krok w stronę zmniejszenia tego tłuszczu. Wszystko dzięki trzem szczepom bakterii (CNCM I-4034, CNCM 4035 i CNCM 4036), nad którymi przez cały czas pracowali badacze. Już pierwszy eksperyment potwierdził, że wszystkie trzy z nich są doskonale tolerowane i całkowicie bezpieczne dla ludzi.

Badanie przeprowadzono z udziałem szczurów Zucker, którym przez miesiąc podawano szczepy bakterii. To najlepiej scharakteryzowany model genetyczny. Otyłość rozwija się u niego na skutek mutacji w genie, który koduje receptor lub leptynę i przesyła organizmowi sygnał o uczuciu sytości. Okazało się, że podane mikroorganizmy znacznie zmniejszyły gromadzenie się tłuszczu w wątrobie otyłych szczurów.

Co jeszcze potrafią probiotyki?

W odkryciu, opublikowanym przez czasopismo PLOS ONE autorzy dodają , że stosowanie probiotyków prowadzi do akumulacji lipidów (przede wszystkim triacyloglicerydów) w wątrobie. Dzięki temu jest ich zdecydowanie mniej, niż u szczurów karmionych za pomocą placebo.

Trzeba jednak pamiętać, że opisana metoda nie wyeliminuje całkowicie choroby wątroby, za to z powodzeniem może być stosowana w połączeniu z innymi terapiami.

Autor: Justyna Biernacka