Poznano molekuły odpowiadające za korzyści płynące z ćwiczeń

Jasnym jest, że ćwiczenia fizyczne poprawiają nasze zdrowie oraz długowieczność. Nie posiadamy jednak wiele wiedzy na temat zmian, które zachodzą w organizmie w celu ułatwienia tych korzyści. W opublikowanych badaniach, w nowym styczniowym wydaniu czasopisma Cell Metabolism naukowcy informują, że odkryli oni molekuły wytwarzane w trakcie wysiłku fizycznego, które przyczyniają się do korzystnego wpływu ćwiczeń na metabolizm.

- Nasze odkrycie potwierdza, że sygnały generowane w jednym organie - na przykład w ćwiczonym mięśniu – są uwalniane do krwiobiegu i wpływają na inne tkanki takie jak komórki tkanki tłuszczowej i wątrobę. - mówi jeden z autorów badań, dr Robert Gerszten z oddziału kardiologii w Centrum Badań w Massachusetts.

Badania w laboratorium nasiennym Spiegelmana, z którym współpracowano w trakcie doświadczeń, wykazało, że białko o nazwie PGC-1α reguluje geny metaboliczne w mięśniach oraz przyczynia się do reakcji mięśni w trakcie ćwiczeń. Nie jest jednak jasne, jak to białko pośredniczy w przekazywaniu sygnałów do innych tkanek. W trakcie eksperymentów na myszach, zespół dr Gersztena wymusił ekspresję PGC-1α w komórkach mięśniowych i wyglądały na metabolity wydzielane z komórek. Zidentyfikowali oni jeden z tych metabolitów, dokładnie β-aminoizomasłowy kwas (BAIBA) i stwierdzili, że zwiększa on ekspresje genów odpowiedzialnych za spalanie kalorii w tkankach tłuszczowych. Zmniejszyło to przyrost masy u mysz oraz pomogło wyrównać ich poziom cukru.

Analiza wykonana w badaniach wysiłkowych człowieka i oraz uczestników Framingham Heart Study wykazała, że poziom BAIBA wzrasta podczas wysiłku i jest odwrotnie związany z czynnikami ryzyka metabolicznego. W szczególności poziom BAIBA był odwrotnie skorelowany z poziomem cukru we krwi na czczo, insuliną, triglicerydami i stężeniem cholesterolu całkowitego. Ponadto istnieje tendencja do odwrotnego związku ze wskaźnikiem masy ciała.

Odkrycie sugeruje, że BAIBA może przyczynić się do ochrony powysiłkowej związanej z chorobami metabolicznymi.

-Manipulowanie BAIBA lub enzymem, który go generuje może mieć potencjał terapeutyczny. Spalanie tłuszczu może wpływać na wiele aspektów zdrowotnych metabolizmu związanych z cukrzycą, chorobami serca i innymi dolegliwościami - mówi dr Gersztyn.

Autor: Dominik Pinkowski