Pięć genetycznych wariantów podnosi ryzyko raka jajnika

Międzynarodowy zespół naukowców, zgromadzonych w projekcie COGS (Collabortative Oncological Gene-environment Study) odnalazł 5 nowych regionów ludzkiego genomu, które są powiązane z większym ryzykiem zachorowania na raka jajnika. Badacze przeanalizowali genetyczne informacje od ponad 40 000 kobiet.

Odkrycia te ukazały się w 4 odrębnych artykułach w Nature Communications i Nature Genetics.

Według amerykańskiego National Cancer Institute, rak jajnika odpowiada za 3% wszystkich nowotworów u kobiet i jest wiodącą przyczyną zgonu z powodu raka żeńskiego układu rozrodczego.

Przyczyną dużej śmiertelności jest to, że rak jajnika nie daje wczesnych objawów. Brakuje także skutecznych testów diagnostycznych.

Dziedziczne mutacje w genach BRCA1 i BRCA2 znacząco podnoszą ryzyko zachorowania na raka jajnika. Testy w tym kierunku pozwalają więc zidentyfikować te panie, które mogą przejść zapobiegającą nowotworowi operację chirurgiczną, ale dotyczy to zaledwie 1% populacji.

Inne genetyczne warianty, które są bardziej powszechne, również mogą wpływac na rozwój tego nowotworu. Wcześniej, Ovarian Cancer Association Consortium odkryło 6 takich genetycznych różnic. W badaniu COGS pojawiło się 5 kolejnych.

Dr Andrew Berchuck z Duke Cancer Institute mówi: - Ponieważ rak jajnika jest względnie niepowszechny, ważne jest, aby zidentyfikować populację kobiet z grupy wysokiego ryzyka. Mimo że powszechne genetyczne czynniki ryzyka, które odkryliśmy do tej pory, nie są na tyle silne, aby można było stosować je w praktyce, być może tak się stanie, jeżeli odkryjemy dodatkowe warianty. Pozwoliłoby to na opracowanie skutecznych metod skryningowych w kierunku raka jajnika oraz strategii prewencyjnych skierowanych bezpośrednio do kobiet, które najwięcej mogłyby na tym skorzystać.

Dodatkowe badania nad biologią nowo odkrytych genetycznych wariantów mogą pomóc badaczom w opracowaniu testów pozwalających identyfikować kobiety zagrożone rakiem jajnika.

Komentarze do: Pięć genetycznych wariantów podnosi ryzyko raka jajnika