Aktualności
Rząd brytyjski zaleca wielką redukcję konsumpcji czerwonego mięsa- Aspartam nie jest niebezpieczny dla zdrowia
- Wiele dań oferowanych w restauracjach jest zbyt słone, według analizy magazynu Protégez-vous
- Ryby: korzyści dla serca płynące z omega-3 przeważają nad szkodliwym działaniem rtęci
- Pół miliona amerykańskich nastolatków cierpi z powodu zaburzeń odżywiania, według badania
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Owoce i warzywa: dobre dla serca, niezależnie od tego czy są gotowane, surowe, zamrożone czy w konserwie…
18-11-2010 14:27

Według obserwacji naukowców, spożycie ponad 475g dziennie owoców i warzyw – czyli równowartości od 7 do 8 porcji na dzień – było związane ze zmniejszeniem o 34% ryzyka zachorowania na choroby kardiowaskularne, w porównaniu do spożycia mniejszego niż 241 gram dzienie.
Różnica była bardzo mało znacząca między spożyciem warzyw i owoców gotowanych czy przetworzonych, a także tymi jedzonymi na surowo albo zupełnie świeżymi.
Gotowanie oraz przetwarzanie warzyw i owoców (konserwy, kompoty, soki, sosy…), zmienia ich strukturę oraz może powodować bardzo poważne zmiany, jeśli chodzi o ich wartości odżywcze. W niektórych przypadkach jednak, przetwarzanie może poprawić biodyspozycyjność niektórych związków bioaktywnych, szczególnie jeśli chodzi o pomidory i marchewkę, możemy przeczytać w badaniu.
Należy zauważyć, że naukowcy nie wypowiadają się na temat ziemniaków w swoim badaniu, a to z powodu zawartości skrobii, która w tym warzywie jest większa niż w większości innych warzyw.
Najważniejsze jest to, żeby je jeść
Rezultaty tego badania są bardzo zachęcające, według specjalistki od żywienia, pani Stéphanie Côté. Owoce i warzywa, niezależnie od tego, czy są świeże, gotowane, mrożone czy jeszcze w jakiejś innej formie, najważniejsze jest to, żeby je po prostu jeść.
Jest zrozumiałe jednak samo z siebie, że produkty pokarmowe w konserwie są dużo mniej bogate w składniki odżywcze oraz minerały niż warzywo czy owoc zjadany w całości i świeży. To samo dotyczy kompotu i konfitur, które nie zawierają już skórki owocu; z tego powodu owoce tracą część swoich składników odżywczych.
Jest to także dobra nowina dla ludzi, którzy nie przepadają aż tak za surowymi owocami i warzywami, podkreśla pani Stéphanie Côté. Mają więc oni więcej możliwości dodawani owoców i warzyw do swoich codziennych posiłków.
Ale, nie należy odwracać uwagi od tego, że naukowcy w tym badaniu nie byli w stanie odseparować i przebadać wszystkich czynników, które składają się styl życia, uprzedza pani Stéphanie Côté. Owoce i warzywa są dobre i mają korzystne działanie, jeśli są wplecione w zdrowy tryb życia.
W rzeczywistości, autorzy stwierdzili, że osoby, które jadły więcej warzyw i owoców dziennie, to były bardzo często kobiety, które prowadziły także zdrowy tryb życia.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy













