Odkrycie nowej planety nadającej się do zamieszkania

W poniedziałek, amerykańska agencja NASA potwierdziła odkrycie nowej planety, przypominającej Ziemię i prawdopodobnie nadającej się do zamieszkania. Planeta ta jest usytuowana poza naszym układem słonecznym i została nazwana Kepler-22b.

Jest to najmniejsza planeta, jaką kiedykolwiek znaleziono w środku strefy nadającej się do zamieszkania, otaczającej gwiazdę podobną do naszego Słońca. Jedna planeta więcej na liście planet nadających się do zamieszkania, jakby nie było.

Amerykańska agencja NASA ogłosiła, iż sonda amerykańska Kepler, która już do tej pory odkryła ponad 1 000 nowych planet, właśnie zidentyfikowała całkowicie pierwszą planetę nadającej się do zamieszkania. Odkrycie to wymagało trzykrotnej obserwacji tego ciała niebieskiego, aby w końcu znaleźć potwierdzenie.

Planeta ta znajduje się o 600 lat świetlnych od naszego układu słonecznego, ale naukowcy nie znają jej składu i nie potrafią na tę chwilę powiedzieć, czy jest ona zbudowana ze skał, z gazu czy też może z płynu. Nadzieję dużą przynosi lokalizacja tej nowej planety, albowiem Kepler-22b krąży wokół gwiazdy, która bardzo silnie przypomina nasze własne Słońce i od której znajduje się ona w odległości na tyle dobrej, żeby na planecie mogła być woda w płynnej postaci.

Jesteśmy pewni, że znajduje się ona w  strefie zamieszkiwalnej, stwierdził przed dziennikarzami Bill Borucki, ekspert z NASA.

Poza tym, naukowcy przypuszczają, że jej atmosfera oraz temperatura na powierzchni są również odpowiednie dla ewentualnego pojawienia się życia. Jeżeli dysponuje ona powierzchnią, temperatura powinna być tam przyjemna, podkreślił Bill Borucki.

Jak uważa specjalista, temperatura blisko powierzchni tej egzoplanety może wynosić około 22 stopni Celsjusza. Krążąc wokół swojej gwiazdy w ciągu 290 dni, planeta Kepler-22b ma być natomiast nieco większa niż Ziemia, z promieniem większym 2,4 razy.

Jest to kamień milowy w drodze do znalezienia bliźniaczki Ziemi, komentuje Douglas Hudgins, naukowiec programu Kepler agencji NASA. Cytowany przez komunikat agencyjny, dodał jeszcze: obserwacje, które dostarcza nam nasz satelita, nie przestają potwierdzać znaczenia misji naukowych NASA, mających na celu znalezienie odpowiedzi na niektóre z największych pytań dotyczących naszego miejsca we wszechświecie.

Klasyfikacja planet-kandydatów

Sonda Kepler została wysłana w 2009 roku. Jest ona wyposażona w silny teleskop, który służy do poszukiwania siostrzanych planet Ziemi, mogących dać schronienie życiu.

Satelita ten obserwuje ponad 100 000 gwiazd podobnych do Słońca. Na początku 2010 roku, agencja NASA ogłosiła, że sonda ta odkryła pierwsze pięć egzoplanet, ale wszystkie były zbyt gorące, żeby mogło przetrwać na nich życie.

W tym samym dniu, kiedy potwierdzono istnienie planety Kepler-22b, atronomowie z uniwersytetu w Porto Rico umieścili w internecie klasyfikację planet, w zależności od ich „zamieszkiwalności”. Pod uwagę wzięli 47 egzoplanet z 700 odkrytych do tej pory od 1995 roku przez różne ekipy astronomów. Jeśli więc ta nowa planeta nie figuruje jeszcze na tej liście, to HD85512b oraz Gliese 581d zajmują pierwsze miejsca.

Komentarze do: Odkrycie nowej planety nadającej się do zamieszkania