Podanie aktywnego związku glukozydu tetrahydroxystylbenu (TSG), pochodzącego z chińskiego zioła leczniczego Polygonum multiflorum Thunb, zatrzymało nadprodukcję oraz gromadzenie się alfa-synukleiny w mysich modelach Alzheimera. Te wyniki badania, opublikowanego w Restorative Neurology and Neuroscience, rzucają nowe światło na neuropatologię choroby Alzheimera oraz metody jej leczenia.

Anormalne kumulowanie alfa-synukleiny, proteiny znajdującej się w mózgu, może prowadzić do powstawania nierozpuszczalnych złogów, jakie zauważono w wielu chorobach zwyrodnieniowych układu nerwowego, w tym w chorobie Parkinsona, Alzheimera (AD) i otępieniu z ciałami Lewy’ego.

Naukowcy odkryli teraz, że nadprodukcja alfa-synukleiny wzrasta z wiekiem oraz że złogi tworzą się w hipokampie starszych myszy.

W badaniu wykorzystano transgeniczne (Tg) myszy z mutacją londyńską model APPV7171.

Wcześniejsze badania wykazały, że upośledzenie kognitywne zaczyna się u myszy w 4 miesiącu życia i powoduje odkładanie się złogów amyloidowych w mózgu, które stają się widoczne do 10 miesiąca życia.

Badacze podzielili czteromiesięczne myszy na cztery grupy. Trzy grupy składały się z myszy z mutacją londyńską, w czwartej, kontrolnej grupie znalazły się zdrowe myszy.

Pierwsza grupa otrzymywała codziennie dożołądkowe dawki wody destylowanej (kontrolnie), druga grupa dostawała małe dawki TSG (120 µmol/kg/d), a trzecia duże dawki TSG (240 µmol/kg/d).

Myszy były leczone do 10 miesiąca życia.

W drugiej wersji eksperymentu dziesięciomiesięczne myszy podzielono na identyczne grupy i leczono przez 6 miesięcy.

Naukowcy odkryli, że alfa-synukleinowy przekaźnik RNA (mRNA) i poziom ekspresji białek wzrastają liniowo w hipokampie chorych myszy między 4 a 16 miesiącem, zaś alfa-synukleinowe złogi były zauważalne w 16 miesiącu.

Naukowcy twierdzą, że nadprodukcja alfa-synukleiny zaczyna się we wczesnym stadium Alzheimera i może przyśpieszać produkcję i odkładanie się beta-amyloidów. Beta-amyloidy oraz złogi amyloidowe są odpowiedzialne za upośledzenie kognitywne.

Podawanie myszom TSG, szczególnie wysokich dawek, znacząco obniżało produkcję mRNA i białek w hipokampie chorych myszy. Wynik ten sugeruje, że TSG może odgrywać rolę w zapobieganiu neurotoksycznemu wpływowi alfa-synukleiny na funkcje synaptyczne i aktywność komórek.

Fakt, że nadprodukcja alfa-synukleiny została zredukowana u myszy powyżej 10 miesiąca życia, wskazuje na leczniczy potencjał związku nawet po pojawieniu się zmian neuropatologicznych.

Rezultaty badania niosą nadzieję, że dzięki TSG będzie możliwe leczenie Alzheimera oraz otępienia z ciałami Lewy’ego.

Komentarze do: Nowy ziołowy związek daje nadzieję na zapobieganie i leczenie choroby Alzheimera