Nowe spojrzenie na transport soli w nerkach

Chlorek sodu, znany lepiej jako sól, jest niezbędny dla organizmu, a nerki odgrywają kluczową rolę w regulacji równowagi sodowej. Jednakże, do tej pory naukowcy jeszcze nie w pełni zrozumieli mechanizmy kryjące się za tą równowagą.

A teraz, badacze z Max Delbrück Center for Molecular Medicine (MDC) Berlin-Buch, Charité – Universitätsmedizin Berlin oraz z University of Kiel przedstawiają w artykule opublikowanym w PNAS swoje najnowsze odkrycie: gen, który bierze udział w kompleksowym procesie regulacji.

U ludzi, nerki filtrują około 1700 litrów krwi każdego dnia, z czego 180 litrów jest zbieranych jako mocz pierwotny, a ostatecznie 1 – 2 litry moczu jest wydalane.

Nerki wypłukują z organizmu pozostałości po toksycznych produktach, zatrzymują niektóre użyteczne substancje i ponownie wprowadzają je do ciała, jednocześnie regulując równowagę między solą i wodą.

Naukowcy skoncentrowali się na genie claudin-10, który jest wyrażany w specyficznym segmencie nerki, w pętli Henlego.

W pętli tej dochodzi do reabsorbowania dużej części przefiltrowanego chlorku sodu, wapnia oraz magnezu.

Gen claudin-10 należy do rodziny protein, które łączą komórki nabłonkowe pokrywające wewnętrzną i zewnętrzną część ciała i trzymają je ze sobą, zupełnie tak, jak to robią rzepy.

Geny claudin jednak tworzą również pory, poprzez które między komórkami transportowane są jony oraz różne substancje. Jeżeli ten proces transportu zostaje zakłócony, prowadzi to do poważnych upośledzeń funkcji nerek, mówi dr Tilman Breiderhoff z MDC.

Naukowcy wykazali, że u myszy gen claudin-10 jest związany z reabsorpcją soli w nerkach – jeżeli jest inaktywnowany, dochodzi do upośledzenia reabsorpcji soli oraz do wzrostu reabsorpcji wapnia i magnezu.

W konsekwencji, mysz ma wysoki poziom magnezu we krwi, a nadmiar wapnia odkłada się w nerkach.

Jednocześnie dochodzi do zwiększania objętości moczu, ponieważ nerki nie są w stanie reabsorbować wystarczającej ilości wody. A to oznacza, że proces odzyskiwania soli został uszkodzony.

Komentarze do: Nowe spojrzenie na transport soli w nerkach