Nowe możliwości w leczeniu raka trzustki

Naukowcy odkryli białko, które może pomóc w blokowaniu mutacji genetycznej komórek raka trzustki.

Największym wyzwaniem dla lekarzy jest brak skutecznych metod terapeutycznych w leczeniu laka trzustki, śmiertelnej choroby, na którą w Stanach Zjednoczonych umiera rocznie 38 000 osób (w Polsce liczba ta wynosi ok. 4000).

Już wcześniej wiadomo było, iż tzw. onkogen K-ras mutuje w większości przypadków raka trzustki, a od niemal trzydziestu lat wysiłki naukowców skupiają się na opracowaniu metody zatrzymania rozrostu guzów nowotworowych.

Niedawno zespół naukowców z UNC Lineberger Comprehensive Cancer Center odkrył, że białko o nazwie RGL2 stwarza możliwość zablokowania rozwoju komórek nowotworowych. Wyniki ich badań zostały opublikowane w czasopiśmie the Journal of Biological Chemistry.

- Przez ponad pięć lat prowadziliśmy badania w tym zakresie.  Uważamy, że celem wartym osiągnięcia jest zrobienie tego, co do tej pory było niemożliwe - stworzenie leku blokującego onkogen K-ras - powiedział Channing Der, profesor prowadzący badanie.

- Szczególnie optymistycznie patrzymy na możliwości związane z RGL2, gdyż wiemy, że to białko jest kluczowym składnikiem K-rasu, wysyłającym sygnały do innej grupy białek zwanej GTPazami Ral, które z kolei są odpowiedzialne za rozwój prawie wszystkich guzów w trzustce - powiedział Der, uznany profesor farmakologii i członek UNC Lineberger.

Naukowcy zauważyli, że RGL2 ulega nadekspresji w komórkach nowotworowych trzustki wyhodowanych w laboratorium. Identycznie zachowanie tego białka stwierdzono w tkankach pobranych od pacjentów z rakiem trzustki.

- Często zdarza się, że odkrycia dokonane przy użyciu sztucznie wyhodowanych komórek nie znajdują zastosowania u pacjentów chorych na raka. Nasza praca nad tkanką raka trzustki pobraną od pacjentów napawa nas optymizmem i mamy nadzieję, że w końcu zaowocuje ona w opracowanie metody leczenia nowotworów - podsumował Der.

Komentarze do: Nowe możliwości w leczeniu raka trzustki