Naukowcy odkryli, w jaki sposób nowy zabójczy wirus, który nie był znany ludzkości aż do ubiegłego roku, infekuje ludzkie komórki i powoduje poważne, a nawet śmiertelne uszkodzenia płuc. W jednym z pierwszych szczegółowych badań nad mikroorganizmem - który pojawił się na Środkowym Wschodzie i jak do tej pory zaraził 15 osób, a zabił 9 z nich - holenderscy naukowcy zidentyfikowali proteinę powierzchniową, dzięki której mikrob infekuje ludzkie komórki.

Publikacja pojawiła się w czasopiśmie Nature, już po potwierdzeniu przez WHO 15 śmiertelnego przypadku wirusa u mieszkańca Arabii Saudyjskiej. Podobne infekcje odnotowano również w Jordanii i Katarze oraz u pacjentów z Niemczech i Wielkiej Brytanii, którzy przebywali wcześniej na Środkowym Wschodzie.

Wirus znany jako nowy koronawirus lub NCoV, pochodzi z rodziny koronawirusów, które powodują przeziębienia i do której należy także SARS (w 2003 roku w Azji wirus SARS spowodował śmiertelną epidemię Zespołu Ostrej Niewydolności Oddechowej, ang. Severe Acute Respiratory Syndrome).

WHO ogłosiła międzynarodowy alarm odnośnie nowej odmiany wirusa we wrześniu ubiegłego roku po tym, jak choroba została zdiagnozowana u Katarczyka mieszkającego w Wielkiej Brytanii, który wcześniej przebywał w Arabii Saudyjskiej.

Badania opublikowane w zeszłym miesiącu dowodzą, że NCoV jest dobrze przystosowany do atakowania ludzkich komórek, a leczenie przebiega w sposób podobny, jak w przypadku SARS.

W najnowszym badaniu, którym kierował Bart Haagmans w Erasmus Medical Center w Holandii, naukowcy postanowili sprawdzić, jak wirus dostaje się do komórek, jakich receptorów używa oraz gdzie w organizmie te receptory się znajdują.

Potencjalne szczepionki

- Jeśli uda się zidentyfikować receptor i jego rozmieszczenie w organizmie, uzyskamy więcej informacji na temat patogenezy wirusa i możliwość transmisji – komentuje Haagmans.

Badacze potwierdzili, że kluczowym receptorem choroby okazało się białko powierzchniowe komórek, zwane dipeptydylopeptydazą 4 (DPP4). Odkryli także komórki zawierające receptory DPP4, które są zlokalizowane w dolnym odcinku dróg oddechowych. To wyjaśnia, dlaczego wirus powoduje choroby płuc, a nie przeziębieniowe infekcje górnych dróg oddechowych i gardła.

- Wyniki powinny pomóc badaczom w znalezieniu leków lub szczepionek hamujących rozwój receptorów DPP4 i zapobiegających infekcjom - twierdzi Haagmans.

Na rynku dostępne są leki blokujące receptory DPP4, stosowane w przypadku cukrzycy. Jednak po przeprowadzeniu testów laboratoryjnych okazało się, że nie działają one na DPP4. Sprawdzono także inne cząsteczki, które mogą blokować receptory i mogą być użyte do opracowania szczepionki.

Wstępna analiza przeprowadzona przez naukowców z HPA w Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku pokazuje, że najbardziej podobne do NCoV są wirusy znajdowane u nietoperzy. Według niemieckich naukowców, NCoV może pochodzić również od innych organizmów - prawdopodobnie od kozy.

Komentarze do: Nowa śmiertelna odmiana wirusa atakuje komórki ludzkie - teraz wiemy, w jaki sposób!