Niedobór witaminy D powoduje depresję sezonową

Depresja sezonowa, inaczej sezonowe zaburzenie afektywne (SAD) jest to forma depresji, która zazwyczaj zaczyna się jesienią i trwa przez całą zimę. Według badaczy depresje sezonową wywołuje niedobór witaminy D i dotyka on aż 10% wszystkich Amerykanów.

Do tego odkrycia doszli naukowcy z zespołu badawczego, którym przewodzi Alan Steward z University of Georgia. Według naukowców niedobór witaminy D jest związany ze zwiększonym ryzykiem raka, astmy i przewlekłego bólu, oraz przewlekłymi stanami chorobowymi. Naukowcy swoje badania opublikowali w czasopiśmie Medical Hypotheses, w którym możemy przeczytać, że depresja sezonowa objawia się miedzy innymi pod postacią uczucia smutku, lęku, zmęczenia, drażliwości, poczucia winy i beznadziejności oraz pod postacią problemów z koncentracją.

Naukowcy wykazali również, że niedobór witaminy D, który przyczynia się do SAD, jest spowodowany brakiem odpowiedniej ilości światła słonecznego, którego w okresie jesień-zima jest zbyt mało. Z badań możemy również dowiedzieć się, że ludzie którzy żyją na dużych wysokościach lub obszarach zachmurzonych, są bardziej podatni na depresję.

Jedną z hipotez, jaką znajdziemy w wynikach badań naukowców, to zmniejszona ekspozycja na światło słoneczne zaburza w organizmie zegar biologiczny, który reguluje nastrój, sen i wydzielanie hormonów, z kolei inna teoria głosi, że brak światła słonecznego powoduje zachwianie równowagi neuroprzekaźników, takich jak dopamina  i serotoniny, które regulują nastrój.

Naukowcy wciąż nie są pewni, która z hipotez jest prawdziwa. Badacze zwracają uwagę, że poziom witaminy D w organizmie waha się ze zmieniającymi się porami roku, podczas których ilość światła słonecznego jest różna. - Badania pokazują, że opóźnienie o 8 tygodni od piku natężenia promieniowania ultrafioletowego (UV) koliduje z czasem potrzebnym dla promieniowania UV, które ma być przetwarzane przez organizm w witaminę D – powiedział Alan Steward.

Współautor badań - Michael Kimlin, z Queensland University of Technology w Australii twierdzi,  że witamina D odgrywa również ważną rolę w syntezie zarówno dopaminy i serotoniny. Naukowcy wierzą, że istnieje związek między pigmentacji skóry i witaminą D. Wyjaśniają, że badania wykazały, że osoby z ciemniejszą karnacją skóry są bardziej narażeni na niedobór witaminy D, a jeśli takie osoby zamieszkają tereny w , mogą być bardziej narażeni na depresje sezonową.

Damian Nejman