Naukowcy przekształcili komórki skóry w komórki mózgu

Naukowcy odkryli sposób na przekształcanie komórek skóry w neuronowe komórki prekursorowe. Czyli takie, które rozwijają się w trzy główne składniki mózgu i układu nerwowego. Jest to prawdziwy medyczny przełom, który zawdzięczamy naukowcom z Stanford University School of Medicine: proces podobny do posługiwania się komórkami macierzystymi, aby stworzyć nowe komórki w ciele.

Z małym wyjątkiem, albowiem tym razem naukowcy przekształcili komórki skóry bezpośrednio w neuronowe komórki prekursorowe mózgowe, pomijając „środkowy etap komórki macierzystej” w całym procesie.

W jaki sposób tego dokonano? Otóż, naukowcy posłużyli się komórkami skóry myszy. Komórki te zostały zarażone wirusem, co miało na celu naśladowanie neuronowych komórek prekursorowych. Następnie, badacze byli w stanie pobrać te komórki i przeprogramować je bezpośrednio w komórki mózgowe, bez konieczności przechodzenia do fazy komórki macierzystej.

Proste? W dodatku, jakie szybkie: naukowcy odkryli, że w ciągu zaledwie trzech tygodni jedna komórka skóry na dziesięć zaczęła wyglądać i działać jak neuronowy prekursor. Aby więc potwierdzić swoje rezultaty, badacze wprowadzili powstałe w ten sposób komórki neuronowe do mózgów małych myszątek, które zostały genetycznie zmutowane tak, iż nie miały możliwości produkowania osłonki mielinowej.

Osłonka mielinowa to otoczka wokół włókien nerwowych, pozwalająca na przekazywanie impulsów do komórek nerwowych. Po dziesięciu tygodniach, nowe komórki przekszytałciły się w oligodendrocyty, czyli neuronowe komórki prekursorowe mózgu, które umożliwiają włóknom nerwowym łączenie neuronów razem i przekazywanie sygnałów.

Badaczom amerykańskim udało się więc pokazać, że komórki powstałe w ten niezwykły sposób mogą się zintegrować z mózgiem myszy i produkować brakującą proteinę, która jest niezbędna dla przewodzenia elektycznych sygnałów przez neurony.

Odkrycie to jest tym bardziej ważne, ponieważ myszy te zostały genetycznie zmodyfikowane tak, iż odtwarzały genetyczną chorobę mózgu u ludzi, mówi jeden z autorów badania, doktor Marius Wernig.

Badacze teraz zastanawiają się nad zastosowaniem tego odkrycia w medycynie i mają nadzieję, że tego rodzaju przełom pozwoli na testowanie embrionalnych komórek skóry pochodzących od ludzi, ponieważ daje on nadzieję na leczenie chorób takich jak udar mózgu i ślepota.

Jednakże, w dalszym ciągu jest to kwestia bardzo niepewna, biorąc pod uwagę wątpliwości etyczne dotyczące badań przeprowadzanych na ludzkich embrionach.

Komórki macierzyste, autyzm i choroba Parkinsona

Przełom w badaniach nad transplantacją komórek macierzystych do mózgu może dawać nadzieję na leczenie zarówno autyzmu oraz choroby Parkinsona. Badacze z Harvard University  przetransferowali zdrowe komórki macierzyste młodych myszy do mózgów dorosłych myszy, które nie były w stanie używać leptyny, czyli hormonu, który mówi ciału kiedy przestać jeść.

Komentarze do: Naukowcy przekształcili komórki skóry w komórki mózgu