Naukowcy odkryli, co jest przyczyną alergii na krowie mleko

Alergia na krowie mleko występuje u dzieci i dorosłych. Naukowcy z Instytutu Badań Messerli oraz Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu sprawdzili, co tak naprawdę sprawia, że krowie mleko wywołuje tak silną alergię.

Jednym z kluczy do odpowiedzi ma być specyficzny rodzaj białka, znany jako beta-laktoglobulin, który jest w stanie zainicjować alergię. Białko to wywołuje ten stan tylko w momencie, gdy pozbawione jest żelaza. W przypadku uzupełnienia tego składnika jest całkowicie nieszkodliwe. Naukowcy odkryli również, że ten sam mechanizm działa w przypadku alergii na pyłki brzozy. To odkrycie może być pomocne w całkowitym rozszyfrowaniu tej zagadki. Badania zostały opublikowane w czasopiśmie PloS ONE.

Według statystyk od dwóch do trzech procent dzieci w Europie cierpi z powodu alergii na mleko prawdziwe. W przypadku dorosłych problem ten jest nieco mniejszy. Jednym z czynników, który wywołuje objawy alergii jest limfocyt Th2, który przyczynia się do wytwarzania przeciwciał IgE do białek mlecznych.

Kolejnym istotnym elementem są białka zwane lipokalinami. Białka te posiadają specjalne kieszenie, w których może znajdować się żelazo. Jednak, jak się okazuje, nie każdy lipokalin posiada żelazo. Białka „puste” są właśnie głównym czynnikiem wywołującym alergię, trafiają do organizmu i przyczyniają się do aktywacji limfocytów Th2. W konsekwencji wytwarzane są przeciwciała IgE, które stymulowane są przez również przez białka mleka. Wtedy pacjent odczuwa objawy alergii.

Jeden z naukowców, który pracował nad tym badaniem stwierdza, że to wiedza o strukturze molekularnej alergenów przyczyniła się do naszego wniosku. Może wydawać się to niejasne, ale w praktyce ma to ogromne znaczenie.

Naukowcy wiedzą już jak odbywa się proces alergiczny na mleko. W kolejnym etapie chcą dowiedzieć się, co powoduje, że niektóre białka nie posiadają żelaza. Główna autorka badania, Erika Jensen-Jarolim wyjaśnia: - Jednym z najbardziej palących pytań, na które chcemy otpowiedzieć to: Dlaczego niektóre białka z mniejszą a niektóre z większą ilością żelaza wpływają na alergię? Oraz czy karmienie krów może być czynnikiem, który powoduje, że takie białka w ogóle się pojawiają?

Dr Erika Jensen-Jarolim wierzy, że w przyszłych badaniach znajdzie odpowiedzi na te pytania, a ich wnioski przyniosą rozwiązanie problemu.

Opracował: Damian Nowaczek