Szukaj

Nastolatki, które miały trudności w relacjach z rówieśnikami, mają więcej problemów w dorosłym życiu

Nastolatki, które w okresie wczesnego dojrzewania nawiązują kontakty z rówieśnikami i nie ulegają ich negatywnym wpływom, utrzymują silniejsze więzi przyjaźni i unikają poważnych problemów nawet 10 lat później. Takie są wnioski wyniesione z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Virginii, których wyniki zostaną opublikowane w czasopiśmie Child Development.



Przed nastolatkami stoi bardzo trudne zadanie polegające na nawiązaniu silnych więzi z rówieśnikami przy zachowaniu pewnej niezależności, tak aby uniknąć negatywnego wpływu równolatków. Ci, którym się to nie udało, mają poważne problemy 10 lat później.

Naukowcy analizowali dane na temat 150 nastolatków na przestrzeni 10 lat (od 13 do 23 roku życia). Celem badań było poznanie długoterminowych efektów doświadczeń mających miejsce w okresie wczesnego dojrzewania.

Pod uwagę wzięte zostały informacje pochodzące z wielu różnych źródeł – samych nastolatków, ich rodziców i rówieśników oraz z obserwacji późniejszych relacji z partnerami.

Nastolatki, które miały problemy z nawiązaniem relacji z rówieśnikami w okresie wczesnego dojrzewania, miały też trudności w zawieraniu bliskich przyjaźni i rozwiązywaniem konfliktów w związkach jako młodzi dorośli.


Nastolatki, którym w okresie wczesnego dojrzewania nie udało się zachować pewnej niezależności w stosunku do rówieśników (zwłaszcza, jeśli dotyczyła ona drobnych naruszeń prawa), 10 lat później były bardziej podatne na problemy z alkoholem, substancjami psychoaktywnymi i łamaniem prawa.

W przeciwieństwie do nich, nastolatki, które zostały uznane za dobre towarzystwo, a więc osoby cechujące się empatią, zdrowym poczuciem humoru, zdolnością do perspektywicznego postrzegania rzeczywistości i kontrolowania swoich zachcianek, nawiązywały zazwyczaj lepsze relacje jako młodzi dorośli.

Wyniki badań jasno wskazują na to, że rozwijanie kompetencji społecznych w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości nie jest prostym procesem i wymaga trudnych i niejednokrotnie sprzecznych decyzji, balansujących między akceptacją i niezależnością, jeśli chodzi o negatywny wpływ rówieśników.

W związku z tym nauczyciele i rodzice powinni zdawać sobie sprawę z wagi jaką ma promowanie zdrowych zachowań nastolatków, które pozwalają na zachowanie pewnej niezależności, przy równoczesnym nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.

Nastolatki, którym udało się osiągnąć równowagę między tymi dwiema kompetencjami, zostały uznane przez swoich rodziców za najbardziej godne zaufania w wieku 23 lat.

Komentarze do: Nastolatki, które miały trudności w relacjach z rówieśnikami, mają więcej problemów w dorosłym życiu

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz