Musisz do łazienki? Naukowcy z Harvardu odkryli, skąd to wiesz

Nowe badanie opublikowane w FASEB Journal pokazuje, że dzięki działaniu receptorów integrynowych, warstwa nabłonka w pęcherzu może wyczuwać, czy jest on pełny. Odkrycia naukowców niosą nadzieję milionom ludzi, którzy cierpią z powodu nietrzymania moczu lub nadpobudliwości pęcherza. W badaniu udowodniono, że nabłonek, czyli cienka warstwa komórek na powierzchni pęcherza, jest w stanie wyczuć, jak pełny jest pęcherz. Dzieje się to za sprawą grupy białek zwanych integrynami.

Kiedy pęcherz się wypełnia, komórki nabłonka rozciągają się i stają się cieńsze. To z kolei aktywuje integryny, które wysyłają informację do nerwów i pozostałych komórek pęcherza.

Posiadając tę wiedzę, naukowcy będą mogli wynaleźć leki wykorzystujące ten mechanizm do leczenia osób ze schorzeniami pęcherza.

„Mam wielką nadzieję, że gdy dowiemy się więcej na temat tego, jak pęcherz wyczuwa wypełnienie i przekazuje tę informację do nerwów oraz mięśni kontrolujących nasze oddawanie moczu, ta nowa wiedza doprowadzi do nowych metod leczenia. Jest bardzo ważnym, żebyśmy zrobili to tak szybko, jak tylko możliwe, ponieważ miliony ludzi cierpią ogromne męki z powodu bólów pęcherza, nietrzymania moczu oraz ciągłego parcia na pęcherz” – powiedział doktor Warren G. Hill, naukowiec z  Department of Medicine na Beth Israel Deaconess Medical Center oraz Harvard Medical School w Bostonie.

W swoim badaniu doktor Hill i jego koledzy wykonywali testy na dwóch grupach myszy.

Pierwsza grupa po genetycznej modyfikacji nie miała ważnego składnika należącego do grupy integryn obecnych w nabłonku. Druga grupa nie była modyfikowana genetycznie.

Okazało się, że myszy pozbawione integryn miały bardzo małą kontrolę nad pęcherzem. Dalsze badania wykazały również, że myszy te miały częste skurcze pęcherza oraz cierpiały na jego nadaktywność.

Ponadto, ich pęcherze były przepełnione, a oddawanie moczu trwało dużo dłużej niż u myszy z drugiej grupy.

Większość leków na nadaktywność pęcherza działa na białka znajdujące się w mięśniach otaczających pęcherz. To badanie pokazuje jednak, że być może wynalezione zostaną leki, które działają na sensory proteinowe w nabłonku, co niesie nadzieję dla rzeszy ludzi cierpiącej z powodu problemów z pęcherzem.

Komentarze do: Musisz do łazienki? Naukowcy z Harvardu odkryli, skąd to wiesz