Mukowiscydoza: dwie nowe molekuły terapeutyczne

Mukowiscydoza to choroba genetyczna, dotykająca nabłonka wielu narządów, takich jak trzustka, jelita i płuca. W płucach objawia się niewystarczającym nawodnieniem nabłonka, który wydziela zbyt wiele śluzu do oskrzeli. Śluz ten zatrzymuje czynniki patogenne i sprzyja chronicznym zapaleniom i infekcjom, które zagrażają życiu chorych.

Choroba jest wywołana przez mutację genu kodującego proteinę CFTR (ang. Cystic Fibrosis Transmembrane conductance Regulator).

Proteina ta jest niezbędna dla przepływu wody w nabłonku – jest to kanał jonowy, który pozwala jonom chlorku na przenikanie przez błony komórkowe.

Jednakże 70% przypadków mukowiscydozy wynika z mutacji zwanej deltaF508. I to właśnie ta mutacja jest celem dwóch molekuł, które właśnie zostały odkryte przez zespół naukowy, którym kierował dr Aleksander Edelman z Institut fédératif de recherche Necker - Enfants malades.

Naukowcy przeanalizowali 200 000 molekuł, aby wpaść na tę choćby jedną, która namierza specyficzną strefę anormalnej proteiny. Znaleźli ich aż 12 potencjalnie aktywnych.

Test in vitro i in vivo na myszach wykazały, że dwie molekuły pozwalają zmutowanej proteinie na właściwe wypełnianie jej roli.

Badanie ukazało się w EMBO Molecular Medicine.

Naukowcy opisują swoje odkrycie: proteina deltaF508-CFTR, mimo mutacji, może w sposób satysfakcjonujący pełnić swoją funkcję. Problemem jest to, że kiedy jest syntezowana, inna proteina – keratyna 8 – rozpoznaje ją jako anormalną i ją niszczy. W ten sposób deltaF508-CFTR nie dociera do błony komórkowej.

Odkryte molekuły zapobiegają tej interakcji między keratyną 8 i deltaF508-CFTR. Dzięki temu proteina może działać jak prawidłowy kanał jonowy.

Naukowcy oceniają teraz, że w ramach ewentualnej terapii, obydwa związki mogą być powiązane z molekułami, które pozwalają zwiększać aktywność deltaF508-CFTR.

Trwają badania, które mają na celu sprawdzenie, czy molekuły te są w stanie zmniejszyć podatność na mukowiscydozę u gryzoni. W przyszłości naukowcy przeprowadzą testy na ludziach.

Komentarze do: Mukowiscydoza: dwie nowe molekuły terapeutyczne