Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Mleko w wieku nastoletnim związane z późniejszym rakiem prostaty
04-01-2012 10:34

Uważamy, że nasze dane są naprawdę solidne i dostarczają bardzo ważny dowód na znaczenie wieku nastoletniego jako „wrażliwego okresu” dla rozwoju raka prostaty, mówi pani Johanna Torfadottir, specjalistka od odżywiania na University of Iceland. Aczkolwiek, pozostajemy ostrożni w interpretacji uzyskanych przez nas rezultatów. Potrzebujemy dodatkowych badań, które pozwolą potwierdzić nasze odkrycia, a także przestudiować możliwe mechanizmy kryjące się za tym powiązaniem.
Jak dodaje jeszcze specjalistka, dwa badania, do tej pory, nad rakiem prostaty oraz spożyciem mleka w wieku nastoletnim, doszły do mieszanych konkluzji. Albowiem, jedno z nich stwierdziło, że amatorzy mleka zdają się być w jakiś sposób chronieni przed rakiem prostaty; drugie z kolei odkryło, że nie ma żadnego powiązania.
Ale obydwa badania były małe i nie rozróżniały nowotworu zaawansowanego i we wczesnym stadium. Natomiast, Islandia oferuje „idealny naturalny eksperyment”, jak wyjaśnia jeszcze pani Johanna Torfadottir w American Journal of Epidemiology.
Kraj ten miał niewielką infrastrukturę na początku XX wieku, a więc ludzie w strefach wiejskich żyli z pracy na roli, a to oznaczało również picie wielkich ilości mleka pochodzącego z ferm zwierzęcych. Dla swojego badania, naukowcy posłużyli się danymi na temat ponad 2 200 mężczyzn urodzonych w latach 1907-1937.
Mężczyźni ci byli częścią medycznego badania, które zaczęło się w latach sześćdziesiątych XX wieku. A na początku lat 2000, mężczyźni ci odpowiedzieli na pytania dotyczące ich diety w we wczesnym okresie życia, a także w wieku średnim.
Pośród 463 mężczyzn, którzy wspominali o piciu mleka mniej niż raz dziennie w okresie nastoletnim, jeden procent zachorował na zaawansowanego raka prostaty albo zmarł z powodu tej choroby w ciągu ćwierć wieku obserwacji. Liczba ta wynosiła 3% dla ponad 1 800 mężczyzn, którzy pili mleko przynajmniej raz dziennie jako nastolatkowie.
Rozziewu tego nie można wyjaśnić częstością wizyt u lekarza, wykształceniem, ani też innym jedzeniem, takim jak ryby albo mięso. To, ile mleka mężczyźni pili, nie miało jednak powiązania z ryzykiem nowotworu we wczesnym stadium. A spożycie w wieku średnim – grupa wiekowa, na której skupia się najwięcej badań – również zdaje się nie mieć znaczenia.
Pani Johanna Torfadottir mówi, iż wiele fizjologicznych mechanizmów może wyjaśniać odnalezione powiązanie. Ale na tę chwilę wszystkie wydają się dość spekulacyjne.
Z samych tych danych nie wynika, iż nastoletni chłopcy powinni zmienić swoje zwyczaj odżywiania, wyjaśnia specjalistka. Patrzymy na ryzyko jednej choroby, raka prostaty, a oczywiste ryzyko innych chorób, jak na przykład chorób kości, powinno być również brane pod uwagę.
Doktor Matthew Cooperberg, urolog z uniwersytetu University of California, zgadza się ze zdaniem islandzkiej specjalistki. Przedwczesnym byłoby stwierdzenie, że picie mleka powoduje raka prostaty, mówi specjalista. Możemy mówić o powiązaniu, ale ciężko jest udowodnić przyczynowość.
Doktor Matthew Cooperberg dodaje jeszcze, że ludzie nie powinni się obawiać picia mleka, ponieważ z mlekiem wiąże się wiele innych korzyści zdrowotnych dla nastolatków. Ważne jest po prostu, aby utrzymywać zróżnicowaną dietę, a umiarkowana konsumpcja mleka jest właśnie częścią takiego umiarkowania.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy













