Aktualności
Mleko bio ma zawierać więcej omega-3 i omega-6- Dodatek pokarmowy - słodzik aspartam nie jest bezpieczny, według dwóch badań
- Coraz więcej probiotyków w produktach spożywczych
- Sterole, omega-3, probiotyki: żywność wzbogacona, czy naprawdę jest dobra dla zdrowia?
- Pewien naukowiec chce stworzyć mięso w laboratorium
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Mięso przetworzone przemysłowo zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca, ale nie mięso czerwone
21-06-2010 20:22

Trzech naukowców amerykańskich z Uniwersytetu w Harwardzie przeanalizowało więc rezultaty 20 badań obserwacyjnych, przeprowadzonych na blisko 1 200 000 osobach, pomiędzy którymi wystąpiły 23 889 przypadki kardiopatii, 2 280 przypadki udaru mózgu oraz 10 797 przypadki cukrzycy.
Całościowa kompilacja tych rezultatów wskazuje, że ryzyko ucierpienia na którąś z chorób sercowo-naczyniowych, zwiększa się o nawet 42% w przypadku spożywania 50g dziennie mięsa przetworzonego przemysłowo. Natomiast ryzyko zachorowania na cukrzycę zwiększa się o nawet 19% dla tej samej dawki mięsa przemysłowego przetworzonego. Nie zaobserwowano z kolei żadnego zwiększenia ryzyka zachorowania na udar mózgu, związanego ze spożyciem mięsa, przetworzonego bądź nie.
Autorzy badania donoszą również, że nie zaobserwowali żadnego efektu wartego zanotowania, które miałoby spożycie mięsa czerwonego na pojawienie się chorób, które są wyżej przedmiotami badania. Badacze podkreślają też, że konserwanty zawarte w przetworzonym mięsie, takie jak sód czy nitraty oraz pochodne nitratów, mogą być odpowiedzialne za takie fatalne rezultaty.
Wiadomo bowiem powszechnie, że sól jest odpowiedzialna za wywołanie nadciśnienia tętniczego oraz, że zakłóca prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, podczas gdy nitraty i ich pochodne prowadzą do wystąpienia arterosklerozy oraz obniżają wydzielanie insuliny, a także obniżają poziom tolerancji glukozy.
Autorzy zamykają raport konkluzją, że programy mające na celu profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy, powinne mierzyć w przede wszystkim w redukcję spożycia mięsa przetworzonego przemysłowo.
Oprócz tego, autorzy badań podrzucają jeszcze jeden wniosek : redukcja spożycia tłuszczy nasyconych, pochodzących z mięsa, jajek, a także produktów mlecznych, nie zmniejsza w żaden sposób ryzyka zachorowania na udar mózgu czy zawał serca.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy













