Krok milowy w kwestii naprawy uszkodzonych komórek nerwowych

Zespół badaczy z francuskiego IRCM na czele z dr Fredericiem Charronem dokonał odkrycia wewnętrznego zegara komórek nerwowych, działającego podczas rozwoju embrionalnego. Przełom ten dokonał się przy współpracy z laboratorium dr Alyson Fournier z Montreal Neurological Institute w Kanadzie.

Odkrycie to może przyczynić się do ulepszenia aparatury służącej do regeneracji komórek nerwowych, które zostały zniszczone po uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego.

Na potrzeby tego projektu eksperci z IRCM skupili się głównie na białkach typu Shh, które przekazują do komórek istotne informacje, potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu, i odgrywają główną rolę w kreowaniu ośrodkowego układu nerwowego.

Wedle naukowców, aksony śledzą sygnały emitowane przez Shh, podczas gdy się kształtują. Co więcej, zmieniają one swoje zachowanie, kiedy zetkną się z tym typem protein.

Odkryli oni, że zegar wewnętrzny komórek nerwowych przestawia się i reaguje w odmienny sposób po zetknięciu się z białkami Shh.

Uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego każdego roku przytrafiają się wielu Kanadyjczykom. Prowadzą do upośledzeń, trwających często całe życie.

Większość z tych przypadłości następuje w wyniku wypadków, zakrzepów bądź innych chorób, i bardzo ciężko jest je wyleczyć. Dlatego też obecnie jest spore zapotrzebowanie na aparaturę, która pomagałaby reperować uszkodzone komórki nerwowe.

Komentarze do: Krok milowy w kwestii naprawy uszkodzonych komórek nerwowych