Szukaj

Konsumenci nie doceniają kaloryczności fast foodów

Ludzie, którzy stołują się w restauracjach serwujących dania typu fast food, nie zwracają uwagi na ogromną kaloryczność takiej oferty. Badania, które monitorują wybory konsumentów, wykazały, iż szczególnie grupa najmłodszych nie ma bladego pojęcia, jak wielkie ilości kalorii spożywają przy jednym posiłku.



Kilka lat temu, w wielu amerykańskich miastach - jednak nie wszędzie - weszły w życie wymagania dotyczące drukowania w menu zawartości kalorycznej poszczególnych posiłków. Ustawa US Patient Protection and Affordable Care Act z 2010 wprowadziła przepis, który wymaga od wszystkich sieci restauracji podania tego typu informacji w karcie dań.

Poprzednie badania wykazały, iż zarówno dorośli, jak i dzieci, mimo podanej zawartości kalorii w menu, wciąż nie zwracają na nią uwagi. Jednak nie monitorowano konsumentów pod względem wyborów posiłków, ani też nie koncentrowano się na indywidualnościach, brano pod uwagę jedynie liczby.

Przeprowadzono zatem dużo większe badania. Wybrano 89 restauracji w rejonie New England w Ameryce: McDonalds, Burger King, KFC, Subway i Dunkin Donuts. W czasie zbierania danych żadna z placówek nie drukowała w menu informacji dotyczącej kaloryczności.


Naukowcy podzieli konsumentów wg różnych grup wiekowych: dorośli (>18), młodzież (11-20) i dzieci w wieku szkolnym (3-15). Zebrali informacje dotyczące codziennego zapotrzebowania na kalorie u każdego poszczególnego uczestnika, oraz wprowadzili kwestionariusz, który nakazywał oszacowanie kaloryczności spożywanych posiłków. Rodzice udzielili odpowiedzi za dzieci w wieku szkolnym.


Ostatecznie zebrano wyniki od 1877 dorosłych, 1178 nastolatków i 330 dzieci.

Wśród najstarszych uczestników, aż 65% miało nadwagę lub otyłość, u młodzieży proporcje wysokiego BMI wyniosły 34%, natomiast u dzieci 57%. Mniej niż jedna czwarta uczestników badania zauważała podane w menu informacje o kaloryczności posiłków, oraz mniej niż 5% faktycznie się nimi kierowała w doborze dań.

Średnia wartości kalorii w posiłkach wynosiła 836 kcal dla dorosłych, 756 dla młodzieży i 733 dla dzieci. Wszyscy lekceważyli informacje na temat kaloryczności posiłków i jedli stanowczo za dużo w stosunku do swojego zapotrzebowania, kolejno o 175, 259 i 175 kalorii.

Badacze zauważyli więc, iż wszystkie grupy wiekowe nie przejmowały się dużą kalorycznością posiłków, ani nie kierowały się liczbami podanymi w menu, wybierając dania.

Zasugerowali, iż oprócz umieszczania informacji dotyczących kaloryczności w menu, powinno się wesprzeć społeczne kampanie marketingowe w celu lepszego wyjaśnienia problemu i zwrócenia na niego większej uwagi. Należy pamiętać, iż jedzenie wysokokalorycznych i bogatych w niezdrowe tłuszcze produktów prowadzi do nadwagi i problemów ze zdrowiem.

Komentarze do: Konsumenci nie doceniają kaloryczności fast foodów

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz