Szukaj

Kolorowe etykiety na produktach wyznacznikiem zdrowej żywności

Program oznaczania produktów spożywczych etykietami o określonych kolorach, który powstał po to, by zachęcić do sięgania po zdrowsze jedzenie, odniósł sukces w bufecie szpitalnym. Te badania są ważne, ponieważ otyłość jest dużo bardziej powszechna wśród Latynosów i czarnoskórych Amerykanów oraz wśród osób o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, powiedział Douglas Levy z Mongan Institute for Health Policy w MGH, autor raportu AJPM.



Lepsze wybory spożywcze w tych grupach mogą pomóc zredukować poziom otyłości na ich łonie, a także mogą poprawić ogólnie zdrowie populacji.

Autorzy badania zauważyli, że dotychczasowe wysiłki w postaci zachęcania do sięgania po zdrowe produkty oraz prezentowanie zawartości kalorii nie przynosiły skutków. 

Zespół badawczy z Massachusetts General Hospital (MGH) opracował dwufazowy plan, który miał na celu zachęcić do kupowania zdrowszej żywności.

W marcu 2010, w pierwszym etapie programu, oznaczano produkty spożywcze kolorowymi etykietami (głównie w bufetach szpitalnych) - kolor zielony był przeznaczony dla najzdrowszych produktów, takich jak owoce, warzywa, chude mięsa; żółty wskazywał mniej zdrową żywność, natomiast czerwony oznaczał produkty o bardzo małej wartości odżywczej.


W drugim etapie, który rozpoczął się w czerwcu 2010, skupiono się na popularnych produktach - zimne napoje, przygotowane wcześniej kanapki i chipsy.


W lodówkach z napojami woda, napoje niskokaloryczne i produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu zostały umieszczone na wysokości wzroku, podczas gdy napoje z czerwoną albo żółtą naklejką zostały położone poniżej wysokości wzroku.

Lodówki i stojaki zawierające kanapki albo chipsy podobnie zostały ustawione, a dodatkowe kosze wody mineralnej zostały umieszczone obok miejsc, gdzie było podawane gorące jedzenie.

Celem badań było ocenienie zmian w zakupach pracowników, którzy byli sklasyfikowani ze względu na rasę/etniczność (biali, czarnoskórzy, Latynosi, Azjaci) lub rodzaj wykonywanej pracy (personel administracyjny, technicy, lekarze, farmaceuci, terapeuci, pielęgniarki).

Dane odzwierciedlają zakupy dokonane przez ponad 4600 pracowników podczas trwania obu etapów programu.

Na początku badania, czarnoskórzy i latynoscy pracownicy, a także osoby z niższym wykształceniem, kupowali więcej produktów oznaczonych czerwoną etykietką, a mniej oznaczonych na zielono, w porównaniu do pracowników białych oraz tych z wysokim wykształceniem.

Co więcej, specyficzna analiza pokazała, że wybór napojów słodzonych był najwyższy wśród osób czarnoskórych oraz tych o niższym statusie ekonomiczno-społecznym, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem otyłości, cukrzycy i chorób serca w tych grupach. 

Z badań wynika, że pod koniec obu etapów programu wszyscy pracownicy kupili mniej „czerwonych” produktów.

Komentarze do: Kolorowe etykiety na produktach wyznacznikiem zdrowej żywności

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz