Szukaj

Jedna dorosła osoba z autyzmem na trzy nie ma wykształcenia i pracy

Jedna młoda dorosła osoba na trzy, które chorują na autyzm, nie ma doświadczenia płatnej pracy, ani wykształcenia (wyższego czy też technicznego), blisko siedem lat po zakończeniu szkoły średniej, jak stwierdza najnowsze badanie amerykańskie. Jest to bardzo marny wynik, gorszy nawet niż dla tych, którzy mają inne upośledzenia (włączając w to nawet upośledzenia umysłowe), wyjaśniają amerykańscy badacze.



Eksperci stwierdzają: biorąc pod uwagę to, że blisko pół miliona dzisiejszych autystyków osiągnie wiek dorosły w następnej dekadzie, władze ustawodawcze powinny działać jak najszybciej.

Badanie to została przeprowadzone zanim bezrobocie sięgnęło szczytu z powodu recesji gospodarczej. A oznacza to, że sytuacja jest teraz znacznie trudniejsza nawet dla młodych ludzi, których nie dotyczą takie ograniczenia. Prace te zostały opublikowane w poniedziałek, w internetowym wydaniu Pediatrics, a zostały oparte na danych pochodzących z lat 2007 – 2008.

Naukowcy przedstawiają następujące wnioski: w ciągu dwóch lat po opuszczeniu szkoły średniej, ponad połowa ludzi z autyzmem nie ma żadnego doświadczenia w pracy zawodowej, uniwersyteckiego, ani też technicznej edukacji. Sprawy mają się nieco lepiej, kiedy ludzie ci są starsi. Aczkolwiek, siedem lat po szkole średniej, 35% autystycznych młodych dorosłych w dalszym ciągu nie ma żadnego płatnego zajęcia ani też żadnej innej edukacji poza szkołą średnią.

Liczby te porównano z 26% dla upośledzonych młodych dorosłych, 7% dla młodych dorosłych z zaburzeniami mowy, a także z 3% dla młodych dorosłych, którzy mają zaburzenia procesu uczenia. Ludzie z autyzmem mają się więc o wiele gorzej, być może dlatego, że wielu z nich ma również inne upośledzenia, stwierdzają autorzy raportu.


Badacze przeanalizowali dane pochodzące z narodowej ankiety na temat uczniów objętych programami specjalnego nauczania, przygotowanej dla wydziału edukacji Department of Education w Stanach Zjednoczonych.

Około 2 000 młodych dorosłych z jednym z czterech typów upośledzeń zostało włączonych do tego badania, w tym 500 osób z autyzmem. Jest to największe badanie do tej pory, które skupiło się nad tym tematem, a jego rezultaty są dość niepokojące, stwierdza główny autor tych prac, Paul Shattuck, który jest profesorem na uniwersytecie Washington University's Brown School of Social Work w St. Louis, w Stanach Zjednoczonych.


Pojawiła się fala młodych uczniów, którzy właśnie zostali zdiagnozowani z autyzmem, i którzy zmierzają nieuchronnie w kierunku dorosłości. Zdaje się, że znajdziemy się w dość przerażającej sytuacji, jeżeli nie wymyślimy szybko czegoś w jaki sposób pomóc tym młodym autystykom oraz ich rodzinom, dodaje jeszcze profesor Paul Shattuck.

Dane rządu amerykańskiego sugerują, że aktualnie jedno na 88 dzieci w Stanach Zjednoczonych ma autyzm, a pojawiają się dowody na to, że proporcje te nieustannie rosną.

W ciągu kolejnych dziesięciu lat, ponad 500 000 młodych autystyków osiągnie wiek dorosły, mówi Peter Bell, współkierujący organizacji Autism Speaks, która jest grupą broniącą praw pacjentów z autyzmem. Organizacja ta pomogła zresztą zapłacić za przeprowadzone badanie.

Jest to wielki, wielki problem, mówi Peter Bell, na nieszczęście, wiele rodzin aktualnie naprawdę się z tym zmaga. Mierzą się oni z rzeczywistością posiadania dziecka, które prawdopodobnie nie będzie w stanie zadbać o siebie w dorosłości. A będzie jeszcze gorzej.

Carol Schall, specjalistka od edukacji specjalnej, mówi: rezultaty tego badania potwierdzają to, co mówiły mniejsze badania. Dzieci z autyzmem w momencie przejścia do dorosłości spotykają wiele problemów na swej drodze. Potrzebujemy lepszego szkolenia w publicznych szkołach, dla uczniów objętych specjalnym nauczaniem.

Doktor Carol Schall jest odpowiedzialna za programy badań na uniwersytecie Virginia Commonwealth University, które pochylają się nad kwestią przyuczania do zawodu uczniów szkoły średniej cierpiących na autyzm. Programy te mają na celu lepsze przystosowanie uczniów do rynku pracy: dzieci uczą się praktycznych umiejętności oraz właściwego zachowania.

Doktor Carol Schall przyznaje: nauczenie się takich rzeczy jest dla nich o wiele trudniejsze niż dla innych uczniów. Jednakże, wstępne rezultaty już teraz pokazały, że takie treningi pomogły dzieciom z autyzmem znaleźć i utrzymać pracę, wyjaśnia specjalistka.

Komentarze do: Jedna dorosła osoba z autyzmem na trzy nie ma wykształcenia i pracy

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz