Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Incydent mózgowo-naczyniowy: miłośniczki kawy lepiej chronione, według pewnego badania
29-03-2011 10:40

Kawa bardzo często jest posądzana o to, iż jest potencjalnie szkodliwa dla zdrowia, przypomina pani doktor Sharonne Hayes, kardiolog w klinice Mayo w Rochester (Minnesota, Stany Zjednoczone). Ale, nie istnieje tak naprawdę żadne badanie, które by to udowodniło.
Jeśli jesteś właśnie w trakcie picia kawy, prawdopodobnie wpłynie to na ciebie dobrze i nie zrobisz sobie krzywdy, według pani doktor Hayes.
Jednakże, ta sama pani doktor Sharonne Hayes oraz inni lekarze oceniają, że to szwedzkie badanie nie powinno zmuszać niepijących kawę do jej natychmiastowego konsumowania. Ponieważ nie zostało wykazane, czy kawa zmniejsza ryzyko udaru mózgu, lecz to, że miłośniczki kawy są mniej narażone.
Badania epidemiologiczne tego typu są przekonujące, ale nie powinny być przyczną zmiany zachowania, ocenia doktor David Seres, dyrektor centrum odżywiania Kolegium Lekarzy i Chirurgów przy uniwersytecie w Columbii (Stany Zjednoczone).
Naukowcy badają działanie kawy od wielu lat, poszukując ryzyka i pozytywnych efektów. Szwedzka ekipa pod przewodnictwem pani Susanny Larsson, podkreśla, że poprzednie badania nad konsumpcją kawy oraz incydentem naczyniowo mózgowym dawały sprzeczne rezultaty.
Nie ma więc spójnej odpowiedzi, w badaniach odnoszących się do kawy, przyznaje pani doktor Cathy Sila, neurolog oraz specjalistka od udaru mózgu w uniwersyteckim szpitalu w Cleveland.
W tym najświeższym badaniu, naukowcy obserwowali 34 670 Szwedek, w wieku od 49 lat do 83 lat, przez okres 10 lat około. Kobiety te były przepytywane na temat codziennej konsumpcji kawy, na samym początku badania. Naukowcy następnie przeanalizowali dokumentację szpitalną, co miało na celu określenie liczby incydentów mózgowo-naczyniowych, które zdarzyły się potem.
W sumie, naliczono 1 680 przypadków udaru mózgu, w tym 205 u kobiet, które piły mniej niż jedna filiżanka kawy na dzień, albo w ogóle.
Badacze wzięli pod uwagę także inne czynniki ryzyka incydentu naczyniowo-mózgowego, takie jak: tytoń, waga, nadciśnienie tętnicze oraz cukrzyca.
Zdaniem pani Susanny Larsson, korzystne działanie pokazuje się, niezależnie od tego, czy kobiety piją jedną czy też wiele filiżanek kawy dziennie.
Szwedzka uczona, której poprzednie badanie udowodniło istnienie związku między konsumpcją kawy u fińskich palaczek papierosów a spadkiem ryzyka incydentu naczyniowo-mózgowego, zaobserwowała, iż potrzeba więcej badań, aby móc zrozumieć mechanizm tego działania.
Kawa być może zmniejsza zapalenie oraz poprawia wrażliwość na insulinę, mówi pani Larsson, albo też może mieć działanie antyoksydacyjne.
Susanna Larsson wraz ze swoimi kolegami podkreśla, że najlepszym środkiem na zmniejszenie ryzyka udaru mózgu jest skierowanie się w stronę zatwierdzonych metod: nie palić, kontrolować ciśnienie tętnicze oraz nadzorować wagę
Zobacz artykuły:
Zobacz również tagi: kawa właściwości kawy kawa a udar mózgu kawa a incydent mózgowo-naczyniowy właściwości antyoksydacyjne kawy wpływ kawy na zdrowie picie kawy a udar mózgu zapobieganie udarowi mózgu a kawa incydent naczyniowo-mózgowy a kawa ryzyko udaru mózgu a kawa ryzyko incydentu naczyniowo-mózgowego a kawa
Brak komentarzy














