Genetyczne powiązania między otyłością i astmą

Geny związane z chronicznym zapaleniem w astmie mogą być bardziej aktywne u otyłych ludzi, według nowych badań opublikowanych w Obesity. Naukowcy amerykańscy z University of Buffalo sugerują, iż u otyłych ludzi kontrola astmy może być łatwiejsza dzięki zrzuceniu nadmiernych kilogramów.

Badacze porównali otyłych ludzi oraz ludzi o normalnej wadze. Przeprowadzony eksperyment miał na celu przyjrzeniu się wielu biologicznym wskaźnikom – włączając w to zachowania genów powiązanych z astmą – i ich zmianom u chorobliwie otyłych pacjentów po operacji gastrycznej.

W badaniu porównawczym naukowcy odkryli, że cztery geny związane z chronicznym zapaleniem w astmie były bardziej aktywne u otyłych i chorobliwie otyłych ludzi, w niektórych przypadkach nawet o 100%.

Ta zwiększona aktywność genów jest ważna, ponieważ powoduje, że białe krwinki, zwane komórkami jednojądrzastymi, produkują większe ilości czynników zapalnych, takich jak interleukina 4, LIGHT oraz receptor limfotoksyny beta, które przyczyniają się do zapalenia alergicznego i innych anomalii w oskrzelach w astmie.

Naukowcy odkryli także większe stężenie dwóch substancji powiązanych z astmą - w osoczu otyłych i chorobliwie otyłych ludzi: MMP-9, która jest powiązana z zapaleniem, oraz NOM, która jest wskaźnikiem stresu oksydacyjnego.

Natomiast w wyniku operacji gastrycznej, u chorobliwie otyłych pacjentów stwierdzono spadki poziomów MMP-9 i NOM, wraz ze spadkiem ekspresji 6 genów powiązanych z astmą, włączając w to kluczowe czynniki, takie jak interleukina 4, LIGHT, limfotoksyna beta i interleukina 33.

Dr Paresh Dandona, główny autor badania, mówi: - Nasze prace są pierwszymi, które opisują powiązanie między otyłością i astmą poprzez biologiczne i immunologiczne mechanizmy. Kolejnym krokiem będzie zbadanie tego, w jaki sposób utrata wagi wpływa na astmę u pacjentów, którzy są otyli.

Komentarze do: Genetyczne powiązania między otyłością i astmą