Szukaj:
Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości

Fruktoza – cukier, do którego należy podchodzić ostrożnie

17-11-2010 14:33
Dna moczanowa, bardzo bolesna choroba, może być związana u kobiet ze spożywaniem fruktozy. Zmniejszenie więc ilości wypijanych słodzonych napojów gazowanych, a nawet soku pomarańczowego, może więc być korzystne dla zdrowia.
Fruktoza – cukier, do którego należy podchodzić ostrożnie
Zobacz również:


Spożycie napojów bogatych we fruktozę, takich jak napoje gazowane albo sok pomarańczowy, ma być związane ze zwiększeniem ryzyka zachorowania na dnę moczanową (artretyzm, skaza moczanowa), u kobiet.

Badanie amerykańskie opublikowane w przeglądzie Journal of the american medical association, właśnie wykazały w rzeczywistości, że fruktoza, w wielkich ilościach, zwiększa urikemię (poziom kwasu moczowego we krwi), a co za tym idzie – ryzyko rozwinięcia się choroby.

Hyon K. Choi oraz jego zespół badawczy z Uniwesytetu w Bostonie, już wcześniej doszli do podobnych wniosków, w 2007 roku, ale chodziło wtedy o badania na mężczyznach. Mężczyźni są bardziej narażeni na zachorowanie na dnę moczanową.

Krótko mówiąc, naukowcy przeanalizowali w sumie dane dotyczące 78 906 kobiet, które były obserwowane od 1984 roku do 2006 roku. U obserwowanych kobiet nie było wcześniej w rodzinie przypadków dny moczanowej. Po tych 22 latach badnia zdiagnozowano 778 nowych przypadków tej bolesnej choroby wśród kobiet.

Nawet sok pomarańczowy...

Stwierdziliśmy, że rosnące spożycie napojów bogatych we fruktozę zwiększa ryzyko zachorowania na dnę moczanową, konkluduje w ten sposób Hyon K. Choi. Poczynając od konsumpcji jednego napoju gazowanego na dzień, ryzyko to zwiększa się o 74%. A poczynając od dwóch napojów gazowanych dziennie, ryzyko to jest pomnożone jeszcze przez dwa, podkreśla naukowiec.

Przypomnijmy, że fruktoza jest cukrem pochodzenia naturalnego. Obecna jest w ogromnych ilościach w owocach i w miodzie. Dlatego też, według autorów, nawet symboliczna tradycyjna szklanka soku pomarańczowego każdego poranka ma być bardziej szkodliwa, jeśli wypijamy ją naprawdę raz na dzień, a nie raz na miesiąc.

Jednakże, biorąc pod uwagę małą liczbę przypadków dny moczanowej u kobiet: poniżej 6% w wieku powyżej 65 lat, autorzy badania chcą się jeszcze upewnić.

Naukowcy podkreślają mimo wszystko, że bardzo ważne jest ograniczenie spożycia fruktozy, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W rzeczywistości, napoje gazowane, spożywane w nadmiarze, są częściowo odpowiedzialne za liczne przypadki cukrzycy oraz otyłości.
Zobacz artykuły:
Zobacz również tagi: fruktoza dna moczanowa skaza moczanowa artretyzm dna moczanowa u kobiet dna moczanowa u mężczyzn poziom kwasu moczowego we krwi kwas moczowy a dna moczanowa fruktoza a kwas moczowy
Brak komentarzy