Ewolucja dała nam choroby zapalne?

Nowe badanie, opublikowane w The American Journal of Human Genetics pokazuje, że niektóre warianty w naszych genach, które mogą narażać nas na zachorowania na choroby zapalne, takie jak stwardnienie rozsiane, choroba Leśniowskiego-Crohna czy reumatoidalne zapalenie stawów, są wynikiem naturalnej selekcji w przebiegu ludzkiej historii.

Badanie opublikowali uczeni z Brigham and Women’s Hospital w USA. Kierowali nim dr Barbara Stranger z University of Chicago oraz dr Philip de Jager z Wydziału neurologicznego BWH.

Przyjrzeli się oni badaniom skupionym nad genomem ludzkim oraz nad sieciami interakcji między proteinami. W wyniku tego znaleźli 21 miejsc w genomie, które mają „sygnaturę” zarówno dla podatności na choroby zapalne, jak i "sygnaturę" naturalnej selekcji.

Główny autor badania, dr Towfique Ray z wydziału neurologicznego BWH, mówi: - Nasze odkrycia sugerują, że w przeszłości te warianty były znacznie częstsze w ludzkiej populacji, ponieważ pomagały chronić nas przed mikrobami, takimi jak wirusy i bakterie, jak również przed innymi patogenami. Jednak we współczesnym świecie, zmieniło się środowisko oraz ekspozycja na patogeny, a genetyczne warianty, które powstały po to, by nas chronić, teraz powodują reakcje autoimmunologiczne.

Rezultaty tego badania zgadzają się z „hipotezą higieny”, która zakłada, że nasze czyste środowisko może przyczyniać się do wzrostu zachorowalności na choroby zapalne.

Komentarze do: Ewolucja dała nam choroby zapalne?