Epigenetyczne efekty picia mleka

Wydaje się, że reklamy mają rację: wąsy z mleka są dobre. Naukowcy właśnie odkryli, że picie mleka w młodym wieku może naprawdę pomóc ssakom w późniejszym życiu. Ale zrozumienie tego, w jaki sposób dokładnie mleko wpływa na ciało, to zrozumienie skomplikowanej historii hormonów, przeciwciał, protein, a także innych komórek i składników, o których naukowcy jeszcze niewiele mogą powiedzieć.

Nad tym tematem zastanawiali się badacze zgromadzeni na sympozjum Lactation Biology, w ramach corocznego spotkania naukowego 2012 Joint Annual Meeting w USA. Debatę streszczono w Journal of Animal Science.

Naukowcy skupili się przede wszystkim na epigenetyce, czyli na tym, w jaki sposób zmienia się ekspresja genów pod wpływem różnych czynników, takich ja środowisko czy dieta. Zmiany genetyczne wpływają na czas i sposób ekspresji niektórych cech danej jednostki.

Dr Frank Bartol z Auburn University, wyjaśnia: - Hormony w mleku świni, tak zwane laktokryny, mogą zmodyfikować ekspresję genów w układzie reprodukcyjnym prosiąt. Specyficzne efekty laktokryn w dalszym ciągu są badane.

Dr Harald Hammon z Leibniz Institute for Harm Animal Biology dodaje: - Picie mleka wpływa na odżywianie w przyszłości. Colostrum, czyli mleko produkowane w pierwszych dniach po porodzie, zawiera czynnik wzrostu, który pomaga cielakom w trawieniu i absorbowaniu laktozy i glukozy. Trzeba jednak jeszcze głębiej przestudiować te czynniki i opisać ich działanie.

Naukowcy sugerują, że badania przedstawione w trakcie sympozjum można przełożyć także na zdrowie ludzkie.

Dr Katie Hinde z Harvard University mówi: - Składniki w mleku ludzkim mogą wpływać na zachowanie niemowląt oraz na ich rozwój komórkowy poprzez mechanizmy epigenetyczne. Nasze badania, przeprowadzone na makakach rezusach pokazały, że młode, których matki produkowały mleko bogatsze w kortyzol, były bardziej aktywne, radosne, ciekawskie i odważne.

Naukowcy napisali w podsumowaniu sympozjum: - Mleko nie tylko umożliwia organizmowi rozwój, ale także zawiera składniki korzystne dla mózgu i dostarczające energii, które pozwalają młodym osobnikom na aktywność. Badania nad mlekiem mogą pomóc lepiej zrozumieć różne aspekty ludzkiego zdrowia. Poznanie składników mleka oraz ich wpływu na ekspresję genów u potomstwa przyczyni się do poszerzenia wiedzy na temat rozwoju ciała we wszystkich etapach życia.

Komentarze do: Epigenetyczne efekty picia mleka