Drugi sprawca paraliżu mięśni podczas snu odkryty

Zaskakujące odkrycie pozwoli naukowcom lepiej zrozumieć i leczyć zaburzenia snu, w tym narkolepsję, ścieranie zębów i inne. Według najnowszych badań opublikowanych w Journal of Neuroscience, dwa potężne systemy chemiczne w mózgu pracują razem, by paraliżować mięśnie szkieletu podczas fazy snu REM.

Co to znaczy?

Czas, w którym tak naprawdę pojawiają się sny - a więc faza REM - pozwala mięśniom na odpoczynek. Większość z nich nie jest wtedy używana, prawdopodobnie, by zniwelować ryzyko kontuzji.

Przerwy nie mają natomiast mięśnie gałki ocznej, czy też te, zaangażowane w oddychanie.

W serii eksperymentów, Patricia L. Brooks i dr John H. Peever dowiedli, że dwa neuroprzekaźniki, kwas gamma-aminomasłowy (GABA) i glicyna, spowodowały sparaliżowanie ciała u szczurów podczas fazy REM, poprzez „wyłączenie” wyspecjalizowanych komórek mózgowych, które pozwalają na aktywność mięśni.

Jest to zaskakujące odkrycie, ponieważ wcześniej naukowcy przekonani byli, że glicyna była jedynym inhibitorem tych neuronów ruchowych.

„Dzięki zidentyfikowaniu tych neuroprzekaźników i receptorów ujawniają się możliwe cele molekularne potrzebne, by rozwijać terapie zaburzeń sennych, które potrafią być osłabiające” - mówi dr Dennis J. McGinty z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Zgodnie z wynikiem eksperymentu przeprowadzonego na szczurach, jedynie kiedy zablokowano jonotropowe receptory GABAA i glicyny, oraz metabotropowe GABAB, paraliż podczas fazy snu REM ustał.

Innymi słowy, kiedy komórki motoryczne zostały odcięte od wszelkich źródeł GABA i glicyny, mięśnie wykazywały wysoki poziom aktywności w czasie, gdy powinny one nie być używane, co oznacza, że paraliż nie wystąpił.

A więc, obydwa neuroprzekaźniki muszą być obecne przy kontroli ruchu podczas snu.

To odkrycie może być szczególnie pomocne dla pacjentów z takimi zaburzeniami snu, w których choroba każe im niejako „grać” we własnych snach. Jest wyjątkowo niebezpieczna, ponieważ może spowodować kontuzje zarówno u chorego jak i ludzi z jego otoczenia.

To też zwykle jeden z wczesnych objawów chorób neurodegeneracyjnych, na przykład Parkinsona. Lecząc je, być może uda się zatrzymać postęp nieprawidłowości.

Komentarze do: Drugi sprawca paraliżu mięśni podczas snu odkryty