DNA ujawnia zawartość greckich amfor

Fragmenty DNA odnalezione w greckich amforach datowanych na około 2 400 lat, mają potwierdzać, że te naczynia nie służyły jedynie do transportowania wina i oliwy w obszarze Morza Śródziemnego. Mogły bowiem one zawierac również, na przykład, imbir oraz miętę.

Od wielu już lat, Brendan Foley z Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) wraz z genetyczką Marią Hansson z Uniwersytetu w Lund (Szwecja), próbowali mówić o DNA, które mogło być zawarte w greckich amforach.

Metody amplifikacji fragmentów DNA pozwalają dziś sprawić, że obiekty archeologiczne zdradzają tyle samo, co kości. Widzieliśmy to ostatnio na przykładzie DNA człowieka neandertalskiego.

Wraz ze swoimi kolegami, dwójka badaczy opublikowała dziś artykuł odnoszący się do analizy fragmentów DNA odnalezionych w 9 greckich amforach, odkrytych w miejscach zatonięcia statków, w Morzu Śródziemnym, około V i III wieku.

DNA przemówiło

Podejrzewano już od dawna, że amfory te nie zawsze służyły do transportu wina i oliwy na rynki wokół Morza Śródziemnego. Teksty bowiem bardzo wyraźnie dają do zrozumienia, że mogły one zawierać również miód, ryby, owoce, a nawet żywicę. Pozostało to jeszcze udowodnić.

Oczywiście, DNA winogron zostało jak najbardziej znalezione w pięciu przebadanych amforach. Jeszcze lepiej, ponieważ w 6 spośród nich znaleziono równiez fragmenty DNA pochodzącego z warzyw, tymianku, oregano, mięty, imbiru, a nawet jałowca.

Przede wszystkim, ślady tych wszystkich produktów zostały znalezione w tej samej amforze. Trzeba więc przede wyszyskim stwierdzić, że antyczni Grecy nie wahali się przed używaniem amfor wiele razy.

Badacze będą teraz kontynuować swoje badania, aby uzyskać nieco bardziej wyraźny obraz czasu oraz przestrzeni wymiany gospodarczej przy pomocy amfor greckich.

Komentarze do: DNA ujawnia zawartość greckich amfor