Szukaj

Dlaczego nie słyszysz mnie, kiedy rozmawiamy przez komórkę?

Podziel się
Komentarze0

Urządzenia ucinają najwyższe tony w zakresie naszego głosu. W autobusie albo w barze, rozmowa przez komórkę może być frustrująca. Ale to niekoniecznie ton albo słaby zasięg mogą sprawiać, że tak ciężko jest usłyszeć słowa osoby na drugim końcu linii, jak podają nowe badania. Albowiem, telefony komórkowe odcinają najwyższe tony w zakresie naszego głosu.



A te dźwięki o wysokiej częstotliwości mogą zawierać zadziwiającą ilość informacji, sugerują badacze.

Nasz mózg słyszy ciszę?

Rezultaty badania sugerują, że możemy tracić wiele z tego, co mówią ludzie, jeżeli rozmowa przebiega przez mobilne urządzenia. Przeważającą myślą było to, że wysokie częstotliwości nie są aż tak głośne w głosie, a więc mózgu nie zwraca na nie uwagi, mówi doktor Brian Monson, specjalista od mowy i słyszenia, na Uniwersytecie Stanowym Utah w Salt Lake City (University of Utah), w Stanach Zjednoczonych.

Swoje badanie Brian Mosnon przedstawił na corocznym spotkaniu Acoustical Society of America w San Diego w Stanach Zjednoczonych.

Jeśli mózg zwraca uwagę na wysokie częstotliwości, oznacza to, że musi w nich być jakiś rodzaj informacji. Typowy głos męski ma około 100 herców, a typowy głos kobiecy około 200 herców. O ile nie jest to monotonny dźwięk typu gwizd, głosy ludzkie również zawierają spokojniejsze dźwięki z zakresu częstotliwości równie wysokich jak 20 000 Hz.

Ale ponieważ większość energii w naszych głosach spada poniżej 5000 Hz, naukowcy od dawna zakładali, że te wysokie dźwięki są raczej nieistotne. Brian Monson, który jest również piosenkarzem oraz inżynierem dźwięku, zaczął podejrzewać, że takie założenie jest błędne, już kilka lat temu.

Pracując z innymi piosenkarzami zauważył, iż ulepszali oni jakość swoich głosów dokonując korekt właśnie na bardzo wysokich częstotliwościach dźwięków. W swoim badaniu odkrył więc, że ludzie mogą wykrywać najmniejszą różnicę w dźwiękach na wysokich częstotliwościach – w skali zaledwie kilku decybeli.


W swoim nowym badaniu, Brian Monson nagrał ludzi mówiących i śpiewających hymn amerykański. Przefiltrował nagrania tak, żeby zachować jedynie dźwięki powyżej 5 000 Hz. Następnie puścił te nagrania 50 ludziom i poprosił ich o zidentyfikowanie szczegółowo tego, co usłyszeli.

Był bardzo zaskoczony tym, jak dobrze ludzie sobie poradzili. Nawet jeśli nagrania te brzmią bardziej jak ćwierkanie świerszczy, to praktycznie każdy z badanych był w stanie szybko odróżnić śpiewanie od mówienia. Nieco dłużej trwało, zanim słuchacze odróżnili głos kobiecy od głosu męskiego, ale to zadanie również dobrze się powiodło.


Jak to działa: słuch i słyszenie

Najbardziej zaskakujące w tym wszystkim jest to, w oparciu o obecny stan wiedzy na temat rozpoznawania dźwięku, że badani byli w stanie powiedzieć, iż słyszą Star-Spangled Banner nie tylko wtedy, kiedy hymn był śpiewany, ale również po prostu recytowany. Ludzie nawet byli w stanie zidentyfikować kluczową informację na temat nagrania, kiedy dodano do niego zakłócające dźwięki, aby zadanie było jeszcze trudniejsze.

Jeśli ludzie mogli zrozumieć to, co było mówione, oznacza to, że istnieje zdolność wychwytywania sensownej informacji z wysokich częstotliwości. Nikt wcześniej tego nie podejrzewał, mówi Brian Monson.

Jeśli jesteś w sytuacji, kiedy hałas o niskiej częstotliwości zakłóca wszystkie informacje, jakie dostajesz z głosu, tak długo, jak istnieje wysoka częstotliwość, w dalszym ciągu możesz zrozumieć co dana osoba mówi i dostać informacje, których potrzebujesz. To może wyjaśniać dlaczego rozmawianie przez komórkę w hałaśliwych miejscach jest tak trudne.

Wiele telefonów komórkowych przekazuje dźwięki na poziomie około 3 500 Hz, w zasadzie dlatego, iż dźwięki na wyższych częstotliwościach nigdy nie były uważane za ważne.

Według innych badań, nasz mózg musi pracować ciężej, aby dostać informacje, które są w ograniczonym paśmie, co wyjaśnia dlaczego rozmowy telefoniczne są bardziej męczące niż osobiste. Aby ulepszyć więc nasze konwersacje telefoniczne, jak nowe badania sugerują, nadszedł czas, aby technologia rozwinęła się właśnie w kierunku wyższych częstotliwości.

Rozmowy telefoniczne przeprowadzamy często w bardzo niekorzystnych sytuacjach, a uważam, że dane z tych badań sugerują, iż możemy słuchaczowi dać więcej istotnych informacji właśnie w tych wysokich częstotliwościach, mówi William Yost, badacz na Uniwersytecie Stanu Arizona (Arizona State University) w Tempe, w Stanach Zjednoczonych.

Komentarze do: Dlaczego nie słyszysz mnie, kiedy rozmawiamy przez komórkę?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz