Dla kobiety ryzyko zawału serca może się zacząć zanim się nawet urodzi

Zagrożenie zawałem serca w przypadku kobiety może zacząć rosnąć jeszcze przed jej urodzeniem, sugeruje nowe badanie. A te nowe odkrycia mogą pomóc badaczom w lepszym zrozumieniu natury choroby serca u płci żeńskiej. Badanie, o którym mowa, stwierdziło, że ryzyko zawału serca dla kobiety jest ponad osiem razy większe, jeżeli ma pewnie zmiany w niektórych genach.

Zmiany te początkowo były znane z tego, iż były przynoszone przez stres doświadczony w życiu płodowym, taki jak nie wystarczająca ilość składników odżywczych. Zdrowie naprawdę zaczyna się w życiu płodowym, wyjaśnia jeden z badaczy, Bas Heijmans, epidemiolog molekularny z centrum medycznego uniwersytetu Leiden University Medical Center w Holandii.

Odkrycia te wspierają ideę, iż warunki w czasie życia płodowego, takie jak zwyczaje kobiety w czasie ciąży, wpływają na późniejsze ryzyko choroby serca u płodu, jak wyjaśnia  Bas Heijmans.

Ostatnio, badacze chcieli znaleźć tak zwane „genetyczne podpisy”, które mogą powiedzieć coś o życiu płodowym danej osoby, na przykład o ekspozycji na dym papierosowy albo na alkohol. Podpisy te mogą być użyte jako markery dla określenia indywidualnego ryzyka choroby w późniejszym życiu, mówi Bas Heijmans.

Prace holenderskich badaczy zostały opublikowane w International Journal of Epidemiology.

DNA we wczesnym życiu

Badanie, o którym mowa, objęło obserwacją 1 654 uczestniczek, w wieku od 70 lat do 82 lat, które nie miały zawału serca przed rozpoczęciem badania. Po trzech latach, 122 uczestniczek ucierpiało jednak z powodu zwału serca. Badacze porównali DNA tych ludzi z DNA 126 osób, które nie ucierpiały z powodu zawału serca, ale które były podobne pod kątem wieku i innych cech charakterystycznych.

Badacze holenderscy poszukiwali zmian, nazywanych zmianami epigenetycznymi, w sześciu genach, które są znane z tego, iż wpływają na nie różne czynniki w życiu płodowym. W czasie takiej zmiany, do danej sekcji DNA jest dodawany chemiczny „marker”. Okazało się więc, że badacze holenderscy znaleźli zmiany epigenetyczne w dwóch tych genach. A zmiany te były związane z większym ryzykiem zawału serca.

Kobiety, ze zmianą w jednym genie były o 2,8 razy bardziej zagrożone zawałem serca, a kobiety ze zmianami w obydwu genach były o 8,6 razy badziej zagrożone zawałem serca – w porównaniu do kobiet, które tych zmian nie miały.

Aczkolwiek, potrzebujemy oczywiście więcej prac, aby potwierdzić te rezulaty, dodaje jeszcze Bas Heijmans. Nowe badanie było przeprowadzone na osobach dorosłych, tak więc badacze nie wiedzą, jakie doświadczenia miały tak naprawdę uczestniczki badania w okresie prenatalnym.

Kobiety i mężczyźni

Natomiast, nie znaleziono powiązania między zmianami w tych genach a ryzykiem zawału serca u mężczyzn. Badacze nie są pewni dlaczego. Ale, jak zakładają, może to wynikać z tego, iż mężczyźni mają tendencję do zawału serca we wcześniejszych latach życia, w porównaniu do kobiet, które wzięły udział w tym badaniu.

Dlatego też, fakt ten może maskować skutki zmian w genach, podsumowuje Bas Heijmans.

Ponieważ badanie było małe, te szacunki dotyczące wzrostu ryzyka dla kobiet, powinny być interpretowane z ostrożnością, stwierdza sam Bas Heijmans.

Większe badania, które obejmą obserwacją większą grupę ludzi, w różnych przedziałach wiekowych, są niezbędne, aby ocenić dokładne ryzyko, konkluduje holenderski naukowiec.

Komentarze do: Dla kobiety ryzyko zawału serca może się zacząć zanim się nawet urodzi