Szukaj

Czy gra Wii może sprawić, że spędzanie czasu przed ekranem będzie zdrowsze?

- Aktywizujące fizycznie gry wideo mogą pomóc ludziom spalić znacznie więcej kalorii, niż ma to miejsce gdy spędzają czas na kanapie. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli będą mieli pod ręką niezdrową żywność, różnica ta zatrze się - podają badacze, którzy przeprowadzili najnowsze badania na ten temat.



Dzieje się tak ze względu na to, że aktywniejsi gracze mają tendencję do spożywania znacznie większej ilości kalorii, niż są w stanie spalić tańcząc, grając w hokeja bądź grając na perkusji. Obliczono, iż spożywają średnio o 376 kalorii więcej niż są w stanie spalić, co oczywiście daje wynik korzystniejszy od tego, który wiąże się z grami siedzącymi (650 kalorii!), jednak nadal jest on niezadowalający.

- Jak niewielkie by nie były, różnice te mogą znaczyć naprawdę wiele jeśli weźmie się rozkład energii sumując nie jeden dzień, a wiele dni, tygodni, lat! - napisał Dr Scott Leatherdale z Uniwesytetu Waterloo w Kanadzie (gdzie prowadził badania dotyczące efektów, jakie gry wideo wywierają na zużycie energii, jednak nie był zaangażowany w te badania) w mailu do Reuters Health.

- Zostało przeprowadzonych mnóstwo badań wskazujących na to, że oglądanie telewizji oraz granie w gry wideo przyczynia się do spożywania większych ilości jedzenia, co wiąże się ze zwiększoną skłonnością do nic nie robienia - powiedziała Dr Elizabeth Lyons, która przewodziła badaniom na Uniwersytecie w Teksasie (na oddziale medycznym). 

W swoich badaniach Lyons wraz z zespołem, przebadali 120 doświadczonych graczy w wieku od 18 do 35 lat, losowo oglądających telewizję, grających w gry nie wymagające ruchu oraz grający w fizycznie angażujące gry wideo.

Poproszono ich by nie jedli niczego dwie godziny przed zaplanowanymi posiłkami. Przed każdą sesją mierzono poziom ich apetytu. Następnie przez godzinę obserwowano ich w trakcie grania bądź oglądania telewizji.

Badani oglądali programy takie jak “Rockefeller Plaza 30” i „Biuro”. Gracze mieli do czynienia ze „Street Fighter IV” oraz „Dance Dance Revolution: Universe 2”. Czekolada, chipsy, suszone owoce oraz orzeszki tudzież napoje gazowane znajdowały się bezpośrednio w ich zasięgu.

- Istniało realne przypuszczenie, że osoby grające w aktywizujące gry wideo będą jadły mniej - powiedziała Lyon - Ponieważ trudno jest jeść, gdy ma się zajęte ręce i jest się w ruchu.

Jednakże Lyon wraz zespołem badawczym odkryli, że owszem istnieje różnica pomiędzy ilością kalorii spożytą przez poszczególne grupy badawcze. Jednak ku ich zaskoczeniu była ona stosunkowo niewielka: gracze aktywni zjedli około 553 kalorie, podczas gdy grający w pozycji siedzącej zjedli ich ok. 747.

Odkrycie opublikowane w “American Journal Of Clinical Nutrition” wywołało zdziwienie wśród badaczy.

- Ludzie zawsze znajdą sposób by jeść - orzekła Lyon - Niezależnie od grupy do której zostali przydzieleni, ciągle jedli stanowczo za dużo.

Podsumowując: osoby biorące udział w badaniu spożywały średnio 672 kalorie w trakcie jednej sesji, czyli około 1/3 zalecanego dziennego spożycia dla kobiet (ustalonego przez Amerykański Departament Rolnictwa) i około ¼ zalecanego dziennego spożycia dla mężczyzn.

Mężczyźni mają tendencję do spożywania większych ilości jedzenia niż kobiety, niektórzy spożywali ponad 1000 kalorii, kiedy grali w niewymagające większego ruchu gry wideo. Co więcej, ciężsi gracze jedli nie więcej niż szczuplejsi.

Wniosek dotyczący aktywizujących gier wideo nasuwa się jeden: NIE JEST TO ADEKWATNY SUBSTYTUT!

Dla Jacoba Barkley’a, naukowca z Uniwersytetu Stanowego w Kent, odkrycie to potwierdziło opinię, że gry wymagające ruchu nie zastąpią normalnej aktywności fizycznej.

- Nie jest to wystarczający substytut tradycyjnej aktywności fizycznej, takiej jak granie przez dzieci w piłkę na podwórku czy pójście przez dorosłych na siłownię. Jednakże zdaje się być pewną alternatywą dla oglądania telewizji oraz gry w tradycyjne gry wideo - powiedział Barkley.

- Warto jednak nadmienić, że badanie miało pewne ograniczenia - powiedziała Leatherdale.

Barkley zgodził się z tą opinią - Jeśli jesteś w domu i grasz w tę grę, będziesz spożywał taką samą kosmiczną ilość kalorii? Nie, a to ze względu na to, iż nie będziesz miał pod ręką całego bufetu batoników, które przyczynią się do jedzenia większej ilości niezdrowej żywności.

- Ciągle jednak na nowo przekonujemy się o tym, że telewizja jest niesamowicie niezdrowa – powiedziała Lyon - Dlatego nawet odrobina gry w aktywizujące gry wideo, w czasie który spędziłbyś na leżeniu będzie zmianą korzystną - dodała.

- Jednak złota rada jest tylko jedna: Zabierz od siebie jedzenie! Nie trzymaj go przy kanapie, ponieważ 10 minut później spostrzeżesz, że zniknęło!



Komentarze do: Czy gra Wii może sprawić, że spędzanie czasu przed ekranem będzie zdrowsze?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz