Aktualności
Sjesta przeciwko nadciśnieniu!- Ukryte nadciśnienie: nieznany czynnik ryzyka związany ze stresem w pracy
- Obowiązki domowe martwią cię? Uważaj na ciśnienie tętnicze!
- Suplementy diety na bazie czosnku mają obniżać ciśnienie tętnicze
- Nadciśnienie: jedzenie większych ilości potasu ma być równie korzystne jak jedzenie mniejszych ilości soli
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Ciśnienie tętnicze: związane z konsumpcją napojów słodzonych?
21-06-2010 20:14

Ciśnienie tętnicze uczestników badań było mierzone wielokrotnie w ciągu tych 18 miesięcy i w związku z tym naukowcom udało się zebrać bardzo dokładne dane dotyczące powiązań ciśnienia z różnym pożywieniem i napojami. W przebiegu badań, uczestnicy byli zaproszeni do zmiany pewnych aspektów w ich zwyczajach żywieniowych, w celu zmierzenia efektów tych zmian na ciśnienie tętnicze. Jedna trzecia z nich (270 uczestników) zredukowała spożycie napojów słodzonych.
Rezultaty badań świadczą o tym, że redukcja w spożyciu napojów słodzonych o jedynie 375 ml na dzień, pozwoliła na spadek ciśnienia skurczowego o 1,8 mmHg oraz na zmniejszenie wyniku ciśnienia rozkurczowego o 1,1 mmHg. Napoje dietetyczne, słodzone słodzikami czy innymi zamiennikami cukru, nie miały natomiast żadnego znaczącego wpływu na ciśnienie krwi, tak samo jak napoje bogate w kofeinę.
Jednakże, jak autorzy badań zaobserwowali, globalne zmniejszenie dawki cukru przyjmowanego wraz z pożywieniem było bardzo mocno związane ze znaczącym spadkiem ciśnienia tętniczego. Nie ulega wątpliwości, że napoje słodzone stanowią najważniejsze źródło cukru w pożywieniu Amerykanów. Szacuje się, że przeciętny Amerykanin spożywa dziennie 875 ml różnych napojów słodzonych. Według autorów badań, rezultaty tych badań powinne zachęcić więc władze sanitarne do rozważenia utworzenia programu, który miałby na celu redukcję spożycia napojów słodzonych w łonie całej amerykańskiej populacji.
Według szacunków autorów badań, średnia redukcja ciśnienia skurczowego o 3 mmHg pozwoliłaby o zmniejszenie nawet o 8% poziomu śmiertelności związanego z udarem mózgu oraz o nawet 5% poziomu śmiertelności związanego z problemami i chorobami wieńcowymi.
Nie wiemy natomiast jeszcze jakie są mechanizmy, poprzez które cukier podnosiłby ciśnienie tętnicze, ale dowody kliniczne, które potwierdzają tę hipotezę, kumulują się bez przerwy. Oczywiście, zmiejszenie liczby dostarczanych kalorii przyczynia się także do utraty wagi, co z kolei wpływa znacząco na obniżenie ciśnienia tętniczego, ale autorzy aktualnych badań podkreślają, że redukcja dostarczania cukru przedstawia o wiele lepsze rezultaty, jeśli chodzi o obniżenie ciśnienia, niż właśnie sam spadek wagi.
Należy jednak niezwłocznie przeprowadzić dalsze próby kliniczne, aby zmierzyć skuteczność redukcji spożycia napojów słodzonych na nadciśnienie tętnicze, precyzują naukowcy.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy













