Choroby serca i naczyń krwionośnych: kiedy bakterie jelitowe zaczynają mieszać

Bakterie jelitowe mają odgrywać pewną rolę w rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, a przede wszystkim w tworzeniu się płytek miażdżycowych. Mają one być w rzeczywistości odpowiedzialne za konwersję pewnego składnika naszego odżywiania (cholina) w molekułę niebezpieczną dla naszego organizmu.

Jakże miłe są ten nasze bakterie jelitowe, które pomagają nam w trawieniu niektórych substancji... Były one już wcześniej znane z tego, iż były prawodopodobnie zamieszane w pojawianie się alergii pokarmowych. Dodatkowo, podejrzewano je nawet o … przejmowanie kontroli nad naszym mózgiem.

Mimo faktu, iż są one niezbędne dla naszego komfortu trawiennego, nie można powiedzieć ze 100-procentową pewnością, że mają one jedynie zalety, zwłasza kiedy dowiadujemy się, iż mogą one być również odpowiedzialne za pojawianie się chorób sercowo-naczyniowych.

W każdym razie, są to zadziwiające rezultaty badania przeprowadzonego przez grupę badaczy amerykańskich z Cleveland Clinic oraz z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Ageles.

Badacze ci w rzeczywistości wykazali, jak można przeczytać w artykule opublikowanym w przeglądzie Nature, związek między konsumpcją lecytyny, obecnością bakterii jelitowych, oraz pojawianiem się miażdżycy tętnic, pierwszej choroby kardiowaskularnej na całym świecie.

Lecytyna i cholina w jedzeniu

Lecytyna to tłuszcz złożony, składający się z glicerolu, kwasów tłuszczowych, z fosfatu i z choliny. Naukowo nazywana jest fosfatydylocholiną i można ją znaleźć w ogromnych ilościach w naszym jedzeniu, w szczególności w jajkach, w wątrobie, w mięsie, w serze, w rybach...

Jest to zresztą bardzo ważny składnik błon komórkowych i z tego tytułu jest ona niezbędna dla dobrego funkcjonowania organizmu, a przede wszystkim dla układu nerwowego.

Poza tym, że możemy ją znaleźć w pożywieniu, może ona również być przyjmowana w postaci suplementów odżywiania, tak samo jak cholina. Wydawało się to zresztą dobrym pomysłem, dopóki naukowcy nie stwierdzili, we krwi 2 000 pacjentów, wysokich poziomów trzech molekuł degradujących lecytynę (cholina, TMAO, czyli tlenek trimetyloaminy, oraz betaina), które były bardzo silnie skorelowane z ryzykiem pojawienia się choroby sercowo-naczyniowej.

Tlenek trimetyloaminy, substancja niebezpieczna

Molekuły te, które podano do zjedzenia myszom genetycznie zmodyfikowanym tak, iż bardzo łatwo zapadały one na miażdżycę tętnic, w rzeczywistości prowadzą one do zwiększenia liczby „padlinożernych” receptorów na makrofagach (molekuły pozwalające na wchłanianie złego cholesterolu do komórek, które stają się z związku z tym „pieniste” i sprzyjają powstawaniu blaszek miażdżycowych), podczas gdy cholina i TMAO bezpośrednio zwiększają zajawisko arteriosklerozy.

Ale jaka jest rola bakterii jelitowych w tym mechanizmie? Kiedy dwie osoby jedzą tak samo, ale tylko jedna z nich zapada na chorobę sercowo-naczyniową, uważa się aktualnie, że choroba rozwija się z powodu ich różnic genetycznych; ale nasze badania pokazują, że jest to tylko jedna część równania, wyjaśnia Stanley Hazen z Cleveland Clinic.

Bakterie sprzyjają produkcji tlenku trimetyloaminy

Naukowcy w rzeczywistości stwierdzili wpływ flory jelitowej, w momencie przeprowadzania tego samego badania co poprzednio, ciągle z żywym uczestnictwem myszy genetycznie zmodyfikowanych, ale dodatkowo leczonych antybiotykami, a więc pozbawionych bakterii jelitowych.

W tym przypadku, arterioskleroza związana z konsumpcją choliny zniknęła. Ten korzystny efekt, który zawdzięczamy nieobecności bakterii, pokazuje, że te mikroorganizmy są odpwiedzialne za konwersję choliny w niebezpieczne molekuły.

W ten sposób, naukowcy mogli pokazać, że bakterie syntezują trimetylaminę (TMA) z choliny, czyli TMA, która następnie zostanie przekształcona w TMAO przez enzymy wątroby.

Różnice w metabolizmie flory jelitowej w zależności od danej osoby, zdają się mieć wielki wpływ na rozwój chorób sercowych,
zauważa Stanley Hazen.

Jeśli więc nawet jeszcze nie wiemy, jaki typ bakterii jelitowej realizuje ten niebezpieczny mechanizm molekularny, to dobrze byłoby określić w jakim stopniu są one naprawdę niebezpieczne dla naszego zdrowia kardiowaskularnego i na jakim stopniu konsumpcja choliny staje się szkodliwa.

Komentarze do: Choroby serca i naczyń krwionośnych: kiedy bakterie jelitowe zaczynają mieszać