Brak nowych neuronów w ludzkiej opuszce węchowej

Najnowsze badania naukowców z Karolinska Institute opublikowane w czasopiśmie Neuron pokazują, że ludzka opuszka węchowa - struktura w mózgu odpowiadająca za zmysł węchu, różni się od tej w mózgu innych ssaków. Badania zostały przeprowadzone przy użyciu metody datowania radiowęglowego.

Badacze odkryli, że w ludzkim mózgu neurony powstają tylko w okresie życia płodowego, by po przyjściu na świat zakończyć produkcję. W przypadku innych ssaków komórki nerwowe produkowane są przez komórki macierzyste przez cały czas.

Do badań wykorzystano metodę datowania radiowęglowego - izotop węgla C-14, który zawarty jest w DNA pozwala na określenie wieku komórek na podstawie zawartości izotopu. Badacze określili, że poziom izotopu C-14 u dorosłego człowieka jest identyczny z tym, który posiada przy narodzinach. Na tej podstawie wywnioskowali, że w mózgu człowieka w czasie życia nie powstają nowe komórki odpowiedzialne za węch.

Profesor Frisen - jeden z badaczy pracujących nad projektem powiedział -Ludzie nie są tak uzależnieni od zmysłu węchu jak zwierzęta. Może to być spowodowane brakiem komórek nowej generacji, ale to narazie spekulacje.

Kolejnym obszarem, który chcą zbadać naukowcy z Karolinska Institute jest hipokamp - część mózgu odpowiedzialna za pamięć.

Jak się okazuje, badania nad powstawaniem nowych neuronów u ludzi są wyjątkowo trudne, dlatego też naukowcy są zadowoleni z dotychczasowych wyników.

Badacze nie ukrywają jednak, że będą również pracować nad możliwością uzupełnienia neuronów, które uległy zanikowi na skutek niektórych chorób neurologicznych.

Komentarze do: Brak nowych neuronów w ludzkiej opuszce węchowej