Biologiczne czy nie, na wszystkich owocach i warzywach znajdziemy bakterie

Nie jest to żadna nowość: regularna konsumpcja warzyw i owoców jest dobra dla zdrowia. Jednakże produkty te wymagają odpowiedniego podejścia, zanim zostaną zjedzone. Podstawową sprawą jest ich staranne mycie, o czym przypomina badanie zamieszczone w Plos One. Naukowcy z University of Colorado bowiem odkryli, że zarówno owoce, jak i warzywa, są pokryte różnymi rodzajami bakterii.

A konkretniej, badacze amerykańscy zainteresowali się mikrobami obecnymi na powierzchni warzyw i owoców jedzonych na surowo.

Izolując i identyfikując obecne na ich powierzchniach mikroorganizmy, naukowcy odkryli aż 26 różnych gatunków mikrobów.

Co więcej, stężenie bakterii jest też różne, w zależności od tego, czy bierzemy pod uwagę pomidory, jabłka, szpinak, grzyby, winogrona czy truskawki...

Co jeszcze bardziej zaskakujące, bakterie zmieniają się w zależności od rodzaju uprawy. Na przykład, na produktach z farm biologicznych znaleziono mniej enterobakterii (bakterie kałowe obecne u bydła) w porównaniu do produktów konwencjonalnych.

- W sumie, nasze badania pokazują, że ludzie zjadają różne bakterie, w zależności od typu produktu i jego pochodzenia - piszą naukowcy w artykule.

Jonathan Leff i Noah Fierer, kierujący badaniami, nie wyjaśniają jednak tych różnic. Sugerują jedynie, że kolejne badania mogłyby wyjaśnić ich przyczynę.

Dodają, że odkrycia te nie powinny niepokoić, ponieważ bakterie znajdowane na roślinach są w większości nieszkodliwe. Do skażenia owoców i warzyw bakteriami patogennymi zazwyczaj dochodzi w procesach konserwacji bądź pakowania, i to z tego powodu przeprowadzane są regularne kontrole produktów.

Do skażenia żywności może dojść także w domu. Jak wyjaśnia Christophe Nguyen The z francuskiego instytutu INRA, może się tak zdarzyć, kiedy niewłaściwie obchodzimy się z mięsem.

- Mięso skażone salmonellą i krojone na desce, na której potem przyrządzamy warzywa, może być źródłem skażenia sałatki, jeżeli nie oczyścimy noża i deski - mówi Christophe Nguyen The.

Komentarze do: Biologiczne czy nie, na wszystkich owocach i warzywach znajdziemy bakterie