Badania pokazują, że komórki mózgu mogą tłumić apetyt

Naukowcy przeprowadzili badania na myszach. Wynika z nich, że istnieje centrum komórek mózgu, które hamują apetyt. Według raportu z badań, uaktywnienie tych neuronów, może zniwelować potrzebę jedzenia. Badacze twierdzą, że takie odkrycie może przyczynić się do leczenia anoreksji i otyłości.

Jak uruchomić „przełącznik” w mózgu?

Naukowcy z California Institute of Technology sugerują, że komórki nerwowe działają na zasadzie centralnego panelu sterowania, który daje możliwość uruchomienia neuronów pomagających zmniejszyć zapotrzebowanie na spożycie żywności. Owe neurony zostały pobudzone u myszy przy pomocy lasera.

Przypomina to uruchomienie przełącznika, który po prostu wyłącza potrzebę jedzenia. W kolejnej fazie eksperymentu, naukowcy użyli preparatów, by naśladować m.in. uczucie sytości, złe samopoczucie, nudności czy gorzki smak. Okazało się, że badane neurony były aktywne we wszystkich przypadkach, a zatem mogą stanowić integralną część mózgu, przyjmującą różne bodźce.

Emocjonalne ogniwo

Profesor Anderson, jeden z badaczy, stwierdził, że badane komórki stanowią pierwsze, dobrze zdefiniowane centrum, które hamuje w mózgu potrzebę jedzenia. W związku z tym, jest prawdopodobne, że w mózgu człowieka istnieją podobne komórki. Jeśli okaże się to prawdą, odkrycie może przyczynić się do leczeniu różnych zaburzeń związanych z jedzeniem.

Naukowcy planują dalsze badania, w trakcie których sprawdzą m.in. współdziałanie odkrytych komórek z innymi nerwami.

Neurony zaangażowane w aktualne badania są zakopane w partii mózgu znanej jako ciało migdałowate, czyli obszar związany z emocjami, stresem czy strachem.

Profesor Mhammad Hajihosseini, który nie był zaangażowany w badania, stwierdził, że owo odkrycie jest istotnym wkładem w naukę.

Katarzyna Łukawska