Badacze odtwarzają komórki macierzyste w laboratorium

Badaczom z Uniwersytetu Monash, w Australii, powiodło się odtworzenie komórek macierzystych w laboratorium, z nerki osoby dorosłej, cieszącej się dobrym zdrowiem. Pobraliśmy komórki nerki ludzkiej i w pewien sposób przesunęliśmy czas, aby wyzerować liczniki, wyjaśnia pani profesor Sharon Ricardo, główna autorka badania.

W ten sposób, komórki zostały przeprogramowane, tak aby wróciły do stadium embrionalnego.

Odkrycie to pozwoliło ekipie badawczej na odtworzenie genetycznych chorób nerek w laboratorium, a w ten sposób na próby lepszego poznania i zrozumienia ich mechanizmów.

Ponieważ komórki te mogą w nieskończoność reprodukować w laboratorium, pozwoli nam to na uzyskanie dostępu do nieograniczoneog źródła komórek nerkowych własnych pacjenta, a także na testowanie terapii, na przykład, precyzuje jeden z badaczy.

Profesor Sharon Ricardo ocenia ze swej strony, że takie podejście pozwoli na opracowanie spersonalizowanych terapii, które okażą się skuteczniejsze dla pacjentów.

Postęp ten jest tym bardziej ważny, ponieważ badacze nie pracowali nad embrionami ludzkimi, aby otrzymać komórki macierzyste, w momencie kiedy badania nad ludzkimi embrionalnymi komórkami macierzystymi ciągle budzą żywe debaty w kwestii etyki.

Komórki te pochodzą zazwyczaj z embrionów stworzonych w laboratorium na podstawie komórki jajowej zapłodnionej in vitro.

Rezultaty omawianego badania zostały opublikowane w naukowym Journal of the American Society of Nephrology.

Komentarze do: Badacze odtwarzają komórki macierzyste w laboratorium