Badacze demonstrują władzę nad niszczycielskim wirusem mozaiki manioku w Afryce

Międzynarodowa ekipa badawcza ogłosiła ostatnio postęp w ochronie manioku przed chorobą brunatnych bruzd (CBSD), poważną chorobą wirusową. Naukowcy wzięli udział w niewielkim eksperymencie polowym w Ugandzie, wykorzystując ingerencyjną technologię RNA.

Próbne pole zostało zasiane w listopadzie 2010 roku, po zatwierdzeniu przez National Biosafety Committee of Uganda. Rośliny były zebrane w listopadzie 2011 roku, a wyniki zbiorów zostały opublikowane w czasopiśmie „Molecular Plant Pathogy”.

Badania te uwydatniły badaczom właściwą hipotezę, że wytrzymałe odmiany wirusa mozaiki manioku występują przede wszystkim we wchodniej Afryce.

Choroba brunatnych bruzd manioku jest poważnym problemem, gdyż niszczy jadalne bulwiaste korzenie, mimo iż naoczne jej objawy na liściach i łodygach są czasami trudne do wykrycia.

To oznacza nieoczekiwane dla rolników straty w zbiorach, przy jednoczesnej potencjalnej sile uderzeniowej w rodziny, które postrzegają maniok jako swoje zabezpieczenie żywnościowe. W okolicach Jeziora Wiktorii w Ugandzie, gdzie epidemia choroby gwałtownie się rozprzestrzenia, wielu rolników zostało zmuszonych do zarzucenia uprawy manioku.

Nagła potrzeba wywołana przez tę chorobę domaga się zastosowania odpowiednich narzędzi i podjęcia określonych działań.

Badacze z Donald Danforth Plant Science Center i dwie instytucje partnerskie w Afryce, National Crops Resources Research Institute in Uganda (NaCRRI) oraz Kenya Agricultural Research Institute (KARI) pracują nad rozwiązaniem problemu afrykańskich rolników przy pomocy wspólnego projektu, nazywanego Virus Resistant Cassava for Africa (VIRCA).

Nasza współpraca ma na celu pomoc w zwalczaniu tych niszczycielkich chorób, powiedział dr Anton Bua, szef zespołu badaczy manioku w Ugandzie. Przede wszystkim, chodzi nam o małych posiadaczy ziemskich.

Komentarze do: Badacze demonstrują władzę nad niszczycielskim wirusem mozaiki manioku w Afryce